2022-09-24, 16:30–18:00 (Europe/Athens), Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ
Η Αστρονομία είναι ένας κλάδος που σαγηνεύει μικρούς και μεγάλους από τα αρχαία κιόλας
χρόνια. Δυστυχώς όμως η αμυδρή παρουσία του στο Αναλυτικό Πρόγραμμα δεν ικανοποιεί την
περιέργεια των μικρών «ερευνητών» για το απέραντο σύμπαν. Μπορεί άραγε η Αστρονομία να
ενσωματωθεί στη σημερινή σχολική εκπαίδευση; Μπορεί να αξιοποιηθεί για την επίτευξη των
στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος;
Σε αυτό το πλαίσιο και με στόχο την απάντηση αυτών των ερωτημάτων, η Ελληνογερμανική
Αγωγή διοργανώνει το εκπαιδευτικό εργαστήριο: «Η Αστρονομία στη σχολική τάξη με τη χρήση
νέων τεχνολογιών» όπου θα παρουσιαστούν τρόποι με τους οποίους η Αστρονομία μπορεί να
ενσωματωθεί στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Ένα παράθυρο στον άγνωστο κόσμο του ουρανού ανοίγεται για την εκπαίδευση μέσω
ρομποτικών τηλεσκοπίων από όλο το κόσμο που διαθέτουν, σε σχολεία και εκπαιδευτικούς,
χρόνο παρατήρησης για τη δημιουργία διδακτικών εμπειριών βασισμένων στη σύγχρονη έρευνα
και τις μεθόδους που αυτή χρησιμοποιεί. Οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν ψηφιακές
εκπαιδευτικές δραστηριότητες, θα μάθουν πως μπορούν κι οι ίδιοι με τους μαθητές τους να
φωτογραφίσουν ουράνια σώματα και να αναλύσουν τις φωτογραφίες τους και θα γνωρίσουν
τρόπους με τους οποίους μπορούν τα ρομποτικά τηλεσκόπια να αξιοποιηθούν στη σχολική
εκπαίδευση, κινητοποιώντας έτσι το ενδιαφέρον των μαθητών.
Το εργαστήριο διοργανώνεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Large Scientific
Infrastructures enriching online and digital Learning (LaSciL: https://lascil.eu/ ) που στοχεύει
να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς και να τους εξοπλίσει με τα κατάλληλα εφόδια ώστε να
μπορούν να αξιοποιήσουν με ευκολία υψηλής ποιότητας ψηφιακά εργαλεία στο μάθημά τους.
Απαιτείται ξεχωριστή εγγραφή στο https://scientix.ellak.gr/engrafi-parakolouthisis-sto-ergastirio-i-astronomia-sti-scholiki-taxi-me-ti-chrisi-neon-technologion/
Ο Δρ. Σοφοκλής Σωτηρίου γεννήθηκε το 1970 στην Αθήνα. Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει εργαστεί στο CERN, στο ΕΚΕΦΕ "Δημόκριτος" και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εκπονήσει δύο διδακτορικές διατριβές στην Αστροφυσική Υψηλών Ενεργειών και στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Από το 1998 είναι υπεύθυνος του Τμήματος έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Έχει σχεδιάσει, υλοποιήσει και συντονίσει μεγάλη σειρά ερευνητικών έργων στη χρήση προηγμένων τεχνολογικών εφαρμογών στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών, του δικτύου Εμπειρογνωμόνων του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μουσείων και Κέντρων Επιστημών από το 2004 μέχρι το 2008, ενώ έχει διατελέσει μέλος της επιτροπής για τον σχεδιασμό του προγράμματος Επιστήμη και Κοινωνία για το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο.
Ερευνητικό και συγγραφικό έργο
Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει συγγράψει 153 επιστημονικές δημοσιεύσεις (με 1830 εταιροαναφορές, h-index 19) και 45 αυτόνομα βιβλία, μεταξύ των οποίων τα εκπαιδευτικά συγγράμματα «ΦΥΣΙΚΑ» που διδάσκονται στην Ε και ΣΤ Δημοτικού σε όλα τα ελληνικά σχολεία από το 2003. Έχει δώσει 65 ομιλίες ως προσκεκλημένος ομιλητής σε συνέδρια, ενώ συνεισφέρει ως κριτής επιστημονικών εργασιών στο περιοδικό Journal of Science Education and Technology ISSN: 1059-0145. Το ερευνητικό του έργο εστιάζεται στους παρακάτω τομείς: i) Ανάπτυξη μεθοδολογιών και εμπειρική έρευνα για τη διερεύνηση των διαδικασιών μάθησης και απόκτησης γνώσεων σε διάφορους θεματικές επιστημονικές περιοχές (φυσική, μαθηματικά, βιολογία, ιστορία κ.λπ.), ii) Ανάπτυξη και τη δοκιμή εκπαιδευτικού υλικού και λογισμικού που χρησιμοποιεί εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, iii) Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικών σεναρίων που βασίζονται στην χρήση νέων τεχνολογιών, iv) Ανάπτυξη υπολογιστικών μοντέλων και των συστημάτων μάθησης μέσω ΑΙ, v) Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, vi) Ένταξη της Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτομίας (RRI) στο σχολικό περιβάλλον, vii) Γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Από το 2017 συντονίζει το μεγάλο ευρωπαϊκό έργο Ανοικτά Σχολεία για Ανοικτές Κοινωνίας (Open Schools for Open Societies, https://www.openschools.eu/) που έχει ως στόχο να μετατρέψει τα σχολεία σε Κόμβους έρευνας και καινοτομίας και είναι εξαιρετικά συναφές με το αντικείμενο του προτεινόμενου έργου, καθώς επιδιώκει να αναδείξει τρόπους με τους οποίους η επιστημονική έρευνα μπορεί να μεταφερθεί στη σχολική τάξη και να βοηθήσει τους μαθητές να αναζητήσουν τρόπους επίλυσης σημαντικών προβλημάτων και προκλήσεων των τοπικών τους κοινωνιών. Στο έργο συμμετέχουν σήμερα περισσότερα από 1100 σχολεία από 12 Ευρωπαϊκές χώρες.
- Τα πειράματα του Αιώνα στο Σχολικό Εργαστήριο
- Discovery Space: Ένα παράθυρο στο Σύμπαν για τα Ελληνικά Σχολεία
- ΕπιSTEAMουσική: Χρήση Τεχνολογιών Ήχου και Μουσικής για STEAM Εκπαίδευση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
- Κλείσιμο Συνεδρίου - Στρογγυλή Τράπεζα «Νέα προγράμματα σπουδών καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων και καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές με ελεύθερο λογισμό για την STEM εκπαίδευση»