Σωτηρίου Σοφοκλής

Ο Δρ. Σοφοκλής Σωτηρίου γεννήθηκε το 1970 στην Αθήνα. Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει εργαστεί στο CERN, στο ΕΚΕΦΕ "Δημόκριτος" και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εκπονήσει δύο διδακτορικές διατριβές στην Αστροφυσική Υψηλών Ενεργειών και στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Από το 1998 είναι υπεύθυνος του Τμήματος έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Έχει σχεδιάσει, υλοποιήσει και συντονίσει μεγάλη σειρά ερευνητικών έργων στη χρήση προηγμένων τεχνολογικών εφαρμογών στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών, του δικτύου Εμπειρογνωμόνων του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μουσείων και Κέντρων Επιστημών από το 2004 μέχρι το 2008, ενώ έχει διατελέσει μέλος της επιτροπής για τον σχεδιασμό του προγράμματος Επιστήμη και Κοινωνία για το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο.

Ερευνητικό και συγγραφικό έργο
Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει συγγράψει 153 επιστημονικές δημοσιεύσεις (με 1830 εταιροαναφορές, h-index 19) και 45 αυτόνομα βιβλία, μεταξύ των οποίων τα εκπαιδευτικά συγγράμματα «ΦΥΣΙΚΑ» που διδάσκονται στην Ε και ΣΤ Δημοτικού σε όλα τα ελληνικά σχολεία από το 2003. Έχει δώσει 65 ομιλίες ως προσκεκλημένος ομιλητής σε συνέδρια, ενώ συνεισφέρει ως κριτής επιστημονικών εργασιών στο περιοδικό Journal of Science Education and Technology ISSN: 1059-0145. Το ερευνητικό του έργο εστιάζεται στους παρακάτω τομείς: i) Ανάπτυξη μεθοδολογιών και εμπειρική έρευνα για τη διερεύνηση των διαδικασιών μάθησης και απόκτησης γνώσεων σε διάφορους θεματικές επιστημονικές περιοχές (φυσική, μαθηματικά, βιολογία, ιστορία κ.λπ.), ii) Ανάπτυξη και τη δοκιμή εκπαιδευτικού υλικού και λογισμικού που χρησιμοποιεί εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, iii) Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικών σεναρίων που βασίζονται στην χρήση νέων τεχνολογιών, iv) Ανάπτυξη υπολογιστικών μοντέλων και των συστημάτων μάθησης μέσω ΑΙ, v) Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, vi) Ένταξη της Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτομίας (RRI) στο σχολικό περιβάλλον, vii) Γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Από το 2017 συντονίζει το μεγάλο ευρωπαϊκό έργο Ανοικτά Σχολεία για Ανοικτές Κοινωνίας (Open Schools for Open Societies, https://www.openschools.eu/) που έχει ως στόχο να μετατρέψει τα σχολεία σε Κόμβους έρευνας και καινοτομίας και είναι εξαιρετικά συναφές με το αντικείμενο του προτεινόμενου έργου, καθώς επιδιώκει να αναδείξει τρόπους με τους οποίους η επιστημονική έρευνα μπορεί να μεταφερθεί στη σχολική τάξη και να βοηθήσει τους μαθητές να αναζητήσουν τρόπους επίλυσης σημαντικών προβλημάτων και προκλήσεων των τοπικών τους κοινωνιών. Στο έργο συμμετέχουν σήμερα περισσότερα από 1100 σχολεία από 12 Ευρωπαϊκές χώρες.

The speaker's profile picture

Sessions

09-25
15:30
120min
Κλείσιμο Συνεδρίου - Στρογγυλή Τράπεζα «Νέα προγράμματα σπουδών καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων και καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές με ελεύθερο λογισμό για την STEM εκπαίδευση»
Tharrenos Bratitsis, Σωτηρίου Σοφοκλής, Αστέρη Θεοδώρα, Κλειώ Σγουροπούλου, Μαρία Ξέστερνου, Μιχάλης Παρασκευάς, Professor AVGOUSTOS TSINAKOS & GEORGE KANELLIS
  1. Χρήστος Τρούσσας, Κλειώ Σγουροπούλου, Καθηγήτρια Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Εθνική Εκπρόσωπος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης CEN ΤC428 "Digital Competences and ICT Professionalism" «Το Ευρωπαϊκό πλαίσιο ψηφιακών ικανοτήτων στη σχολική εκπαίδευση».
  2. Θεοδώρα Αστέρη, Σύμβουλος Α' ΙΕΠ, Συντονίστρια Επιστημονικής Μονάδας "Ειδική και
    Συμπεριληπτική Εκπαίδευση" «Αποτελέσματα από δράσεις του ΙΕΠ από την Ειδική
    Εκπαίδευση και τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που αφορούν στην STEM εκπαίδευση»
  3. Μαρία Ξέστερνου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου
    Πελοποννήσου « Η αξιοποίηση των ψηφιακών ανθρωπιστικών επιστημών (ENTICING digital humanities) για την καλλιέργεια δεξιοτήτων μέσω της STEM εκπαίδευσης».
  4. Θαρρενός Μπράτιτσης, Καθηγητής του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής
    Μακεδονίας «Οι STEAM δραστηριότητες ως οχήματα ανάπτυξης δεξιοτήτων στο
    Νηπιαγωγείο».
  5. Αύγουστος Τσινάκος, Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του Διεθνούς Πανεπιστημίου
    Ελλάδος «Οι τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας στην STEM
    εκπαίδευση».
  6. Σοφοκλής Σωτηρίου, Υπεύθυνος του Τμήματος έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής
    Αγωγής «Τεχνολογικές εφαρμογές στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων του
    Υπουργείου Παιδείας».

Συντονίζει: Μιχάλης Παρασκευάς, Αντιπρόεδρος ΙΤΥΕ Διόφαντος, Αναπλ. Καθ. Πανεπιστημίου
Πελοποννήσου

--
Αίθουσα Εκδηλώσεων ΕΜΠ
09-24
15:00
90min
Τα πειράματα του Αιώνα στο Σχολικό Εργαστήριο
Χανιωτάκης Μανώλης, Σωτηρίου Σοφοκλής

Πόσα ξέρουν σήμερα οι μαθητές των σχολείων για τις τελευταίες εξελίξεις στην επιστήμη, τα
βαρυτικά κύματα, το Μποζόνιο Higgs, την πρώτη «φωτογράφηση» μιας μαύρης τρύπας στο
Διάστημα; Θα μπορούσαν τα θέματα αυτά να ενταχθούν στο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα με
τρόπο συστηματικό και κατανοητό; Είναι εφικτή η σύνδεση της έρευνας αιχμής με τη σχολική
πραγματικότητα αλλά και με την κοινωνία; Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να
«εντάξουμε» τους πολίτες στην ερευνητική διαδικασία αναδεικνύοντας τη δύναμη της
«επιστήμης των πολιτών»; Με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων στο κρίσιμο αυτό προτείνουμε τη
διοργάνωση ενός εργαστηρίου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με τίτλο: «Τα πειράματα του Αιώνα
στη Φυσική στο σχολικό εργαστήριο». Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού θα συζητήσουμε για
την προτεινόμενη μεθοδολογία εισαγωγής αυτών των θεμάτων στη σχολική τάξη, θα
διερευνήσουμε ανοικτούς ψηφιακούς εκπαιδευτικούς πόρους αλλά και θα κάνουμε βιωματικές
εφαρμογές και θα χρησιμοποιήσουμε τη μεθοδολογία της επιστήμης του πολίτη για να μάθουμε
πως μπορούμε να βοηθήσουμε ερευνητές να βελτιστοποιήσουν τις πειραματικές τους διατάξεις.
Το εργαστήριο διοργανώνεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας REINFORCE
( https://reinforce.ea.gr ).

Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ
09-24
16:30
90min
Η Αστρονομία στη σχολική τάξη με τη χρήση νέων τεχνολογιών
Χανιωτάκης Μανώλης, Σωτηρίου Σοφοκλής

Η Αστρονομία είναι ένας κλάδος που σαγηνεύει μικρούς και μεγάλους από τα αρχαία κιόλας
χρόνια. Δυστυχώς όμως η αμυδρή παρουσία του στο Αναλυτικό Πρόγραμμα δεν ικανοποιεί την
περιέργεια των μικρών «ερευνητών» για το απέραντο σύμπαν. Μπορεί άραγε η Αστρονομία να
ενσωματωθεί στη σημερινή σχολική εκπαίδευση; Μπορεί να αξιοποιηθεί για την επίτευξη των
στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος;
Σε αυτό το πλαίσιο και με στόχο την απάντηση αυτών των ερωτημάτων, η Ελληνογερμανική
Αγωγή διοργανώνει το εκπαιδευτικό εργαστήριο: «Η Αστρονομία στη σχολική τάξη με τη χρήση
νέων τεχνολογιών» όπου θα παρουσιαστούν τρόποι με τους οποίους η Αστρονομία μπορεί να
ενσωματωθεί στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Ένα παράθυρο στον άγνωστο κόσμο του ουρανού ανοίγεται για την εκπαίδευση μέσω
ρομποτικών τηλεσκοπίων από όλο το κόσμο που διαθέτουν, σε σχολεία και εκπαιδευτικούς,
χρόνο παρατήρησης για τη δημιουργία διδακτικών εμπειριών βασισμένων στη σύγχρονη έρευνα
και τις μεθόδους που αυτή χρησιμοποιεί. Οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν ψηφιακές
εκπαιδευτικές δραστηριότητες, θα μάθουν πως μπορούν κι οι ίδιοι με τους μαθητές τους να
φωτογραφίσουν ουράνια σώματα και να αναλύσουν τις φωτογραφίες τους και θα γνωρίσουν
τρόπους με τους οποίους μπορούν τα ρομποτικά τηλεσκόπια να αξιοποιηθούν στη σχολική
εκπαίδευση, κινητοποιώντας έτσι το ενδιαφέρον των μαθητών.
Το εργαστήριο διοργανώνεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Large Scientific
Infrastructures enriching online and digital Learning (LaSciL: https://lascil.eu/ ) που στοχεύει
να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς και να τους εξοπλίσει με τα κατάλληλα εφόδια ώστε να
μπορούν να αξιοποιήσουν με ευκολία υψηλής ποιότητας ψηφιακά εργαλεία στο μάθημά τους.

Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ
09-25
10:00
90min
ΕπιSTEAMουσική: Χρήση Τεχνολογιών Ήχου και Μουσικής για STEAM Εκπαίδευση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Σωτηρίου Σοφοκλής, Χανιωτάκης Μανώλης, Κοσμάς Κρίτσης, Γρηγόρης Μπάστας, Πέτρος Στεργιόπουλος

Σε αυτή την εργαστηριακή παρουσίαση παρουσιάζονται, σε μορφή σεμιναρίου, ενδεικτικά
σενάρια διδασκαλίας και τα απαραίτητα τεχνολογικά εργαλεία για την εισαγωγή της μουσικής
στην STEAM εκπαίδευση (Science Technology Engineering Arts and Mathematics). Τα
σενάρια αναπτύχθηκαν ως μέρος του έργου ΕπιSTEAMουσική που αφορά την προώθηση της
STEAM εκπαίδευσης σε συνδυασμό με μουσική στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα,
ενώ ο βασικός άξονας των εργαλείων που αξιοποιούνται είχαν αναπτυχθεί στο ευρωπαϊκό
έργο iMuSciCA (H2020). Τα παρουσιαζόμενα σενάρια είναι μέρος του διαδικτυακού κόμβου
του έργου ΕπιSTEAMουσική (https://episteamousiki.athenarc.gr) που συνεχώς ανανεώνεται
και εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που προέρχεται από τους υπεύθυνους του έργου και
εκπαιδευτικούς. Σε αυτό τον κόμβο προσφέρονται περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το
έργο, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών για συμμετοχή μαθητών σε επισκέψεις σε φυσικούς
κόμβους, για επιμόρφωση καθηγητών, για τον μαθητικό διαγωνισμό που διοργανώνεται στο
πλαίσιο του έργου καθώς και για σχετικά τεχνολογικά εργαλεία που είναι ήδη ή γίνονται
διαθέσιμα. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις δυνατότητες που προσφέρονται μέσα από τις
επισκέψεις μαθητών και καθηγητών σε φυσικούς κόμβους, όπου δίνονται περισσότερες
δυνατότητες διάδρασης με τα παρουσιαζόμενα εργαλεία, μέσα από εξειδικευμένους αισθητήρες.

Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ
09-23
18:40
20min
Discovery Space: Ένα παράθυρο στο Σύμπαν για τα Ελληνικά Σχολεία
Σωτηρίου Σοφοκλής

-

--
Αίθουσα Εκδηλώσεων ΕΜΠ