Χανιωτάκης Μανώλης


Sessions

09-24
15:00
90min
Τα πειράματα του Αιώνα στο Σχολικό Εργαστήριο
Χανιωτάκης Μανώλης, Σωτηρίου Σοφοκλής

Πόσα ξέρουν σήμερα οι μαθητές των σχολείων για τις τελευταίες εξελίξεις στην επιστήμη, τα
βαρυτικά κύματα, το Μποζόνιο Higgs, την πρώτη «φωτογράφηση» μιας μαύρης τρύπας στο
Διάστημα; Θα μπορούσαν τα θέματα αυτά να ενταχθούν στο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα με
τρόπο συστηματικό και κατανοητό; Είναι εφικτή η σύνδεση της έρευνας αιχμής με τη σχολική
πραγματικότητα αλλά και με την κοινωνία; Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να
«εντάξουμε» τους πολίτες στην ερευνητική διαδικασία αναδεικνύοντας τη δύναμη της
«επιστήμης των πολιτών»; Με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων στο κρίσιμο αυτό προτείνουμε τη
διοργάνωση ενός εργαστηρίου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με τίτλο: «Τα πειράματα του Αιώνα
στη Φυσική στο σχολικό εργαστήριο». Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού θα συζητήσουμε για
την προτεινόμενη μεθοδολογία εισαγωγής αυτών των θεμάτων στη σχολική τάξη, θα
διερευνήσουμε ανοικτούς ψηφιακούς εκπαιδευτικούς πόρους αλλά και θα κάνουμε βιωματικές
εφαρμογές και θα χρησιμοποιήσουμε τη μεθοδολογία της επιστήμης του πολίτη για να μάθουμε
πως μπορούμε να βοηθήσουμε ερευνητές να βελτιστοποιήσουν τις πειραματικές τους διατάξεις.
Το εργαστήριο διοργανώνεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας REINFORCE
( https://reinforce.ea.gr ).

Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ
09-24
16:30
90min
Η Αστρονομία στη σχολική τάξη με τη χρήση νέων τεχνολογιών
Χανιωτάκης Μανώλης, Σωτηρίου Σοφοκλής

Η Αστρονομία είναι ένας κλάδος που σαγηνεύει μικρούς και μεγάλους από τα αρχαία κιόλας
χρόνια. Δυστυχώς όμως η αμυδρή παρουσία του στο Αναλυτικό Πρόγραμμα δεν ικανοποιεί την
περιέργεια των μικρών «ερευνητών» για το απέραντο σύμπαν. Μπορεί άραγε η Αστρονομία να
ενσωματωθεί στη σημερινή σχολική εκπαίδευση; Μπορεί να αξιοποιηθεί για την επίτευξη των
στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος;
Σε αυτό το πλαίσιο και με στόχο την απάντηση αυτών των ερωτημάτων, η Ελληνογερμανική
Αγωγή διοργανώνει το εκπαιδευτικό εργαστήριο: «Η Αστρονομία στη σχολική τάξη με τη χρήση
νέων τεχνολογιών» όπου θα παρουσιαστούν τρόποι με τους οποίους η Αστρονομία μπορεί να
ενσωματωθεί στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Ένα παράθυρο στον άγνωστο κόσμο του ουρανού ανοίγεται για την εκπαίδευση μέσω
ρομποτικών τηλεσκοπίων από όλο το κόσμο που διαθέτουν, σε σχολεία και εκπαιδευτικούς,
χρόνο παρατήρησης για τη δημιουργία διδακτικών εμπειριών βασισμένων στη σύγχρονη έρευνα
και τις μεθόδους που αυτή χρησιμοποιεί. Οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν ψηφιακές
εκπαιδευτικές δραστηριότητες, θα μάθουν πως μπορούν κι οι ίδιοι με τους μαθητές τους να
φωτογραφίσουν ουράνια σώματα και να αναλύσουν τις φωτογραφίες τους και θα γνωρίσουν
τρόπους με τους οποίους μπορούν τα ρομποτικά τηλεσκόπια να αξιοποιηθούν στη σχολική
εκπαίδευση, κινητοποιώντας έτσι το ενδιαφέρον των μαθητών.
Το εργαστήριο διοργανώνεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Large Scientific
Infrastructures enriching online and digital Learning (LaSciL: https://lascil.eu/ ) που στοχεύει
να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς και να τους εξοπλίσει με τα κατάλληλα εφόδια ώστε να
μπορούν να αξιοποιήσουν με ευκολία υψηλής ποιότητας ψηφιακά εργαλεία στο μάθημά τους.

Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ
09-25
10:00
90min
ΕπιSTEAMουσική: Χρήση Τεχνολογιών Ήχου και Μουσικής για STEAM Εκπαίδευση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Σωτηρίου Σοφοκλής, Χανιωτάκης Μανώλης, Κοσμάς Κρίτσης, Γρηγόρης Μπάστας, Πέτρος Στεργιόπουλος

Σε αυτή την εργαστηριακή παρουσίαση παρουσιάζονται, σε μορφή σεμιναρίου, ενδεικτικά
σενάρια διδασκαλίας και τα απαραίτητα τεχνολογικά εργαλεία για την εισαγωγή της μουσικής
στην STEAM εκπαίδευση (Science Technology Engineering Arts and Mathematics). Τα
σενάρια αναπτύχθηκαν ως μέρος του έργου ΕπιSTEAMουσική που αφορά την προώθηση της
STEAM εκπαίδευσης σε συνδυασμό με μουσική στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα,
ενώ ο βασικός άξονας των εργαλείων που αξιοποιούνται είχαν αναπτυχθεί στο ευρωπαϊκό
έργο iMuSciCA (H2020). Τα παρουσιαζόμενα σενάρια είναι μέρος του διαδικτυακού κόμβου
του έργου ΕπιSTEAMουσική (https://episteamousiki.athenarc.gr) που συνεχώς ανανεώνεται
και εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που προέρχεται από τους υπεύθυνους του έργου και
εκπαιδευτικούς. Σε αυτό τον κόμβο προσφέρονται περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το
έργο, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών για συμμετοχή μαθητών σε επισκέψεις σε φυσικούς
κόμβους, για επιμόρφωση καθηγητών, για τον μαθητικό διαγωνισμό που διοργανώνεται στο
πλαίσιο του έργου καθώς και για σχετικά τεχνολογικά εργαλεία που είναι ήδη ή γίνονται
διαθέσιμα. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις δυνατότητες που προσφέρονται μέσα από τις
επισκέψεις μαθητών και καθηγητών σε φυσικούς κόμβους, όπου δίνονται περισσότερες
δυνατότητες διάδρασης με τα παρουσιαζόμενα εργαλεία, μέσα από εξειδικευμένους αισθητήρες.

Open Lab - ΕΜΠ ΕΕΛΛΑΚ