2022-09-23, 18:40–19:00 (Europe/Athens), Αίθουσα Εκδηλώσεων ΕΜΠ
Ο Δρ. Σοφοκλής Σωτηρίου γεννήθηκε το 1970 στην Αθήνα. Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει εργαστεί στο CERN, στο ΕΚΕΦΕ "Δημόκριτος" και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εκπονήσει δύο διδακτορικές διατριβές στην Αστροφυσική Υψηλών Ενεργειών και στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Από το 1998 είναι υπεύθυνος του Τμήματος έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Έχει σχεδιάσει, υλοποιήσει και συντονίσει μεγάλη σειρά ερευνητικών έργων στη χρήση προηγμένων τεχνολογικών εφαρμογών στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών, του δικτύου Εμπειρογνωμόνων του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μουσείων και Κέντρων Επιστημών από το 2004 μέχρι το 2008, ενώ έχει διατελέσει μέλος της επιτροπής για τον σχεδιασμό του προγράμματος Επιστήμη και Κοινωνία για το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο.
Ερευνητικό και συγγραφικό έργο
Ο Σοφοκλής Σωτηρίου έχει συγγράψει 153 επιστημονικές δημοσιεύσεις (με 1830 εταιροαναφορές, h-index 19) και 45 αυτόνομα βιβλία, μεταξύ των οποίων τα εκπαιδευτικά συγγράμματα «ΦΥΣΙΚΑ» που διδάσκονται στην Ε και ΣΤ Δημοτικού σε όλα τα ελληνικά σχολεία από το 2003. Έχει δώσει 65 ομιλίες ως προσκεκλημένος ομιλητής σε συνέδρια, ενώ συνεισφέρει ως κριτής επιστημονικών εργασιών στο περιοδικό Journal of Science Education and Technology ISSN: 1059-0145. Το ερευνητικό του έργο εστιάζεται στους παρακάτω τομείς: i) Ανάπτυξη μεθοδολογιών και εμπειρική έρευνα για τη διερεύνηση των διαδικασιών μάθησης και απόκτησης γνώσεων σε διάφορους θεματικές επιστημονικές περιοχές (φυσική, μαθηματικά, βιολογία, ιστορία κ.λπ.), ii) Ανάπτυξη και τη δοκιμή εκπαιδευτικού υλικού και λογισμικού που χρησιμοποιεί εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, iii) Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικών σεναρίων που βασίζονται στην χρήση νέων τεχνολογιών, iv) Ανάπτυξη υπολογιστικών μοντέλων και των συστημάτων μάθησης μέσω ΑΙ, v) Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, vi) Ένταξη της Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτομίας (RRI) στο σχολικό περιβάλλον, vii) Γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Από το 2017 συντονίζει το μεγάλο ευρωπαϊκό έργο Ανοικτά Σχολεία για Ανοικτές Κοινωνίας (Open Schools for Open Societies, https://www.openschools.eu/) που έχει ως στόχο να μετατρέψει τα σχολεία σε Κόμβους έρευνας και καινοτομίας και είναι εξαιρετικά συναφές με το αντικείμενο του προτεινόμενου έργου, καθώς επιδιώκει να αναδείξει τρόπους με τους οποίους η επιστημονική έρευνα μπορεί να μεταφερθεί στη σχολική τάξη και να βοηθήσει τους μαθητές να αναζητήσουν τρόπους επίλυσης σημαντικών προβλημάτων και προκλήσεων των τοπικών τους κοινωνιών. Στο έργο συμμετέχουν σήμερα περισσότερα από 1100 σχολεία από 12 Ευρωπαϊκές χώρες.
- Τα πειράματα του Αιώνα στο Σχολικό Εργαστήριο
- ΕπιSTEAMουσική: Χρήση Τεχνολογιών Ήχου και Μουσικής για STEAM Εκπαίδευση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
- Η Αστρονομία στη σχολική τάξη με τη χρήση νέων τεχνολογιών
- Κλείσιμο Συνεδρίου - Στρογγυλή Τράπεζα «Νέα προγράμματα σπουδών καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων και καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές με ελεύθερο λογισμό για την STEM εκπαίδευση»