Aristides Vagelatos

Aristides received a B.Sc. degree in computer engineering and a Ph.D. degree in computer science, both from the University of Patras, Greece, and a M.Sc. degree in adult learning from Hellenic Open University, Greece. He is currently a senior researcher at CTI, Athens. He has been conducting research in the field of healthcare Informatics, NLP, as well as in technology-enhanced learning the last 25 years, having published more than 100 journal papers, conference papers, and abstracts in these fields. More info on www.vagelatos.gr

The speaker's profile picture

Sessions

11-26
18:20
20min
Γλωσσικά Ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια, H5P και Moodle
Aristides Vagelatos, Alexopoulos Nikos

Η παρούσα εργασία περιλαμβάνει την παρουσίαση ενός από τα εκπαιδευτικά ψηφιακά παιχνίδια που υλοποιούνται στο πλαίσιο του έργου σχεδιασμού και δημιουργίας γλωσσικών παιχνιδιών με τεχνολογίες επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (natural language processing) «Λεξιπαίγνιο», ενός έργου που φιλοδοξεί να διερευνήσει τις δυνατότητες των τεχνολογιών αυτών στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών παιχνιδιών.
Πιο συγκεκριμένα, στόχος της παρουσίασης είναι να δείξει τις δυνατότητες χρήσης της πλατφόρμας H5P μέσα από το Moodle, όπου το παιχνίδι που έχει υλοποιηθεί, επικοινωνεί με το αντίστοιχο API της υποδομής που έχει αναπτυχθεί για την υποστήριξη των ψηφιακών γλωσσικών παιχνιδιών του «Λεξιπαιγνίου», ώστε να τροφοδοτείται με εκπαιδευτικά δεδομένα.
Το παιχνίδι «βρές τη σωστή απάντηση/single choice» είναι μια πρώτη προσπάθεια απόδειξης της κατεύθυνσης αυτής, όπου γλωσσικές ερωτήσεις (quizzes) της μορφής «πολλαπλής επιλογής» - σωστό λάθος για την περίπτωση, παράγονται αυτόματα από την υποδομή, στην οποία καλείται ο μαθητής/παίκτης, να βρει και να επιλέξει τη σωστή απάντηση. Με τον τρόπο αυτό, ο μαθητής εξασκείται σε θέματα δομής και χρήσης της νέας ελληνικής (ορθογραφία, γραμματική, γενικό λεξιλόγιο κ.α.), καθώς και σε γνώσεις και ορολογία σε διάφορα μαθησιακά αντικείμενα (π.χ. στο μάθημα της Γεωγραφίας). Η καινοτομία των παιχνιδιών που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του «Λεξιπαιγνίου» συνίσταται στον δυναμικό, αυτοματοποιημένο τρόπο παραγωγής ερωτήσεων αλλά και μη-ορθών εναλλακτικών απαντήσεων, όπου υπάρχει η δυνατότητα πολλαπλής επιλογής, με διαβαθμισμένη δυσκολία, για διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, αξιοποιώντας σώμα κειμένων που περιλαμβάνει τα σχολικά εγχειριδίων και άλλων οντοτήτων.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η διδασκαλία της Γλώσσας στο σχολείο συχνά περιορίζεται σε τυποποιημένους, μηχανιστικούς τρόπους εκμάθησης κανόνων και λεξιλογίου που μπορεί και να μην εντάσσονται ενίοτε σε κειμενικά περιβάλλοντα, τα παιχνίδια του «Λεξιπαιγνίου» φιλοδοξούν να αποτελέσουν εργαλείο – βοηθό στα χέρια του εκπαιδευτικού αλλά και μια παιγνιώδη εναλλακτική στη διάθεση των μαθητών, με στόχο τη βελτίωση του γλωσσικού και γενικότερα του μαθησιακού επιπέδου τους με ευχάριστο τρόπο.
Ειδικά στην περίπτωση που αυτά, θα μπορούν να παρουσιάζονται ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, μέσω ενός LMS περιβάλλοντος όπως το Moodle, τότε ευελπιστούμε ότι το αποτέλεσμα θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο τον εκπαιδευτικό στην προσπάθειά του. Και ίσως ειδικότερα στις μέρες της πανδημίας που διανύουμε, και όπου οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν πλέον εγκατασταθεί στην καθημερινότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Room1