Διερευνητικού τύπου διδακτική παρέμβαση STEM με αξιοποίηση ψηφιακών φορητών συσκευών, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων διερεύνησης από τους μαθητές. Μελέτη περίπτωσης της κατακόρυφης ταλάντωσης ελατηρίου
2022-09-25, 10:30–10:45 (Europe/Athens), Αίθουσα Εκδηλώσεων ΕΜΠ

Η διερευνητική μέθοδος διδασκαλίας (inquiry-based learning) αποτελεί τον διδακτικό μετασχηματισμό της επιστημονικής μεθόδου, δηλαδή της μεθόδου που εφαρμόζουν τα μέλη της επιστημονικής κοινότητας. Τα πρόσφατα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών επικεντρώνονται στη μέθοδο αυτήν, κυρίως όσον αφορά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, καθώς φαίνεται ότι βοηθούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του νου υψηλής τάξης, αλλά και δεξιοτήτων διερεύνησης. Η αξιοποίηση των ψηφιακών φορητών συσκευών συνεπικουροούν στην ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων προσφέροντας χρήσιμα ψηφιακά εργαλεία, φιλικά προς τους μαθητές και αξιοποιήσιμα οπουδήποτε και οποτεδήποτε.
Τη σχολική χρονιά 2021-22, μαθητές της Γ’ Γυμνασίου μετείχαν σε μία σειρά από παρεμβάσεις διερευνητικού τύπου με αξιοποίηση τόσο παραδοσιακού εργαστηριακού εξοπλισμού του σχολείου τους, όσο και ψηφιακών φορητών συσκευών (tablets, κινητά, ασύρματοι αισθητήρες PASCO και σχετικά λογισμικά). Στην παρούσα εργασία περιγράφεται ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και εφαρμογή της πρώτης παρέμβασης, που αφορούσε τη μελέτη του νόμου του Hooke και την κατακόρυφη ταλάντωση ελατηρίου, ενώ παρουσιάζονται και τα ευρήματα σχετικά με την ανάπτυξη δεξιοτήτων διερεύνησης από τους συμμετέχοντες μαθητές

See also:

Φυσικός, MSc Ηλεκτρονικών Σπουδών, MSc Οργάνωσης και Διοίκησης Εκπαιδευτικών Μονάδων, Υποψ. Διδάκτορας διδακτικής της Φυσικής (ΑΠΘ). Εκπαιδευτικός Β'θμιας Εκπ/σης, από το 2000.

Ο Αναστάσιος Μολοχίδης είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το κύριο ερευνητικό του έργο περιλαμβάνει τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την υλοποίηση και την αξιολόγηση καινοτόμων διδακτικών-μαθησιακών ακολουθιών με χρήση ΤΠΕ, στο πλαίσιο της γνώσης παιδαγωγικού περιεχομένου των Φυσικών Επιστημών.

Ο Ευριπίδης Χατζηκρανιώτης είναι Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την αξιολόγηση διερευνητικού τύπου διδακτικών-μαθησιακών ακολουθιών με τη χρήση σύγχρονης εκπαιδευτικής τεχνολογίας με επίκεντρο τον πειραματισμό στη Φυσική (Πραγματικά, Εικονικά & Απομακρυσμένα Εργαστήρια, MBL, Mobile-based Labs κ.λπ.)