Φτιάχνω το όχημά μου για τη σελήνη.
2022-09-24, 09:45–10:00 (Europe/Athens), Αίθουσα Διαλέξεων - Κτίριο Πολυμέσων

Το εκπαιδευτικό σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια των νέων προγραμμάτων σπουδών του μαθήματος της Τεχνολογίας στο Γυμνάσιο, κατά τη διάρκεια επιμόρφωσης του ΙΕΠ στα νέα Π.Σ.. Στη φυσιογνωμία του μαθήματος αναφέρεται πως στόχος είναι οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν δεξιότητες STEM συνδυάζοντας την τεχνολογία ως διαδικασία/δραστηριότητα αλλά και ως προϊόν που συνδέεται με τα μαθηματικά, τη μηχανική και τη διαδικασία τεχνικού σχεδιασμού της μηχανικής, τις επιστήμες και τις τέχνες, την υπολογιστική σκέψη και τη διεπιστημονική ολιστική εκπαίδευση STEAM.
Σε αυτή την εργασία παρουσιάζεται μια πρόταση μαθήματος, που βασίζεται στα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά, για το μάθημα της Τεχνολογίας στη Γ΄ τάξη του Γυμνασίου, για τη διδασκαλία του θεματικού πεδίου Μηχατρονική/Ρομποτική και της ενότητας Μηχατρονικά Συστήματα στο Διάστημα.


Σε ένα κόσμο που εξελίσσεται ταχύτατα, πρέπει να γίνει αναμόρφωση της εκπαίδευσης σε μια δια βίου εμπειρία. Οι παραδοσιακοί τρόποι εκπαίδευσης έχουν ξεπεραστεί. Πλέον μια χρονοβόρα έρευνα που γινόταν σε μια βιβλιοθήκη, γίνεται σε ελάχιστο χρόνο από ένα κινητό τηλέφωνο. Η τεχνολογία σήμερα μας έχει εισαγάγει για τα καλά στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση όπου πλέον η τεχνητή νοημοσύνη, οι ψηφιακοί αλγόριθμοι και η ανάλυση δεδομένων έχουν μεταφερθεί στους χώρους εργασίας. Όπως καταλήγει η μελέτη της Deloitte (2019), το μέλλον της εργασίας είναι ανθρώπινο, καθώς μπορεί να αλλάζουν λόγω αυτοματοποίησης οι θέσεις εργασίας, αλλά δε θα εξαφανιστούν. Οι σημερινοί ρόλοι επανεξετάζονται και περιγράφονται με βάση τις νέες δεξιότητες που απαιτούνται στη σύγχρονη εργασία από την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Οι νέες δεξιότητες του 21ου αιώνα είναι και οι δεξιότητες STEM.
Ο σκοπός της εκπαίδευσης σήμερα, είναι η εκμάθηση των δεξιοτήτων και γνώσεων που ενδυναμώνουν τους μαθητές και τους προετοιμάζουν για την αγορά εργασίας. Οι δεξιότητες αυτές όμως μπορεί να μην είχαν αναπτυχθεί υπό άλλες συνθήκες. Ξεκινώντας από τα πρώτα μαθητικά χρόνια, η εκπαίδευση αρχίζει με βασικές δεξιότητες αλφαβητισμού, αριθμητικής και ψηφιακής παιδείας, με ταυτόχρονη εκπαίδευση του μυαλού ώστε να αποκτήσουν οι μαθητές κίνητρα και αυτενέργεια. Συνεχίζοντας στα επόμενα χρόνια του γυμνασίου και του λυκείου, η εκπαίδευση θα πρέπει να αποτελεί οδηγό για την δημιουργία στάσεων και συμπεριφορών έτσι ώστε οι μαθητές να αντιμετωπίζουν κάθε πρόβλημα ως ευκαιρία για μάθηση και ανάπτυξη. Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα, η σχέση μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή διαφοροποιείται. Ο εκπαιδευτικός πλέον έχει το ρόλο του διευκολυντή/διαμεσολαβητή της εκμάθησης, καθώς η γνώση παραδίδεται ως ολοκληρωμένη μάθηση στην εργασία και όχι στη διδασκαλία και ως εκ τούτου η γνώση αντλείται και δεν εξωθείται με οδηγίες.
Το μάθημα λοιπόν της Τεχνολογίας έχει ως στόχο την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και των δεξιοτήτων STEM στους μαθητές του Γυμνασίου. Συνδυάζοντας, όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ (2021) για τα Πρόγραμματα Σπουδών (ΠΣ), την υπεύθυνη έρευνα και καινοτομία, τον «ολιστικό» σχεδιασμό για τη μάθηση και την τεχνολογία είτε ως διαδικασία/δραστηριότητα είτε και ως προϊόν. Η παρούσα εργασία είναι μια πρόταση για το μάθημα της Τεχνολογίας στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου και μέσα από το εκπαιδευτικό σενάριο «Φτιάχνω το όχημά μου για τη Σελήνη» οι μαθητές θα εμπλακούν με έννοιες της Φυσικής καθώς και θέματα σύγχρονης Φυσικής, αλλά και με Μαθηματικά και Πληροφορική. Αναμένεται οι μαθητές αφού βασιστούν στις θεωρητικές γνώσεις και ερχόμενοι σε επαφή με νέες ιδέες, όπως η μετοίκηση στη Σελήνη, να καταστούν ικανοί στη συνέχεια να τις συνδυάσουν με πιο πρακτικά θέματα όπως η τρισδιάστατη σχεδίαση, ο προγραμματισμός και η χρήση πλατφόρμας Arduino∙ πάντα στις ιδιαίτερες συνθήκες της σελήνης.

See also: Παρουσίαση

Εκπαιδευτικός ΠΕ83