Πρόταση εισαγωγής στην εκπαιδευτική ρομποτική αξιοποιώντας την πλατφόρμα Arduino
2022-09-24, 13:00–13:15 (Europe/Athens), Αίθουσα Εκδηλώσεων ΕΜΠ

H εκπαιδευτική ρομποτική και η προσέγγιση STEM αποτελούν βασικό άξονα των νέων προγραμμάτων σπουδών προτρέποντας τους εκπαιδευτικούς να υιοθετήσουν διαθεματικές προσεγγίσεις και να αξιοποιήσουν ανοικτές τεχνολογίες προκειμένου να προσεγγίσουν θεμελιώδεις έννοιες των επιστημών. Η εργασία προτείνει την αξιοποίηση της πλατφόρμας Arduino για την εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, προτείνεται ένα σύνολο μαθησιακών δραστηριοτήτων που βασίζονται στη διερευνητική και συνεργατική προσέγγιση της γνώσης και στην εκπόνηση νοηματοδοτούμενων project, παρέχοντας κατάλληλη βοήθεια μέσω εκπαιδευτικού υλικού. Οι προτεινόμενες ομάδες δραστηριοτήτων εισάγουν σταδιακά τους μαθητές σε βασικά εξαρτήματα Arduino και αξιοποιούν εναλλακτικά προγραμματιστικά περιβάλλοντα για τον προγραμματισμό του Arduino ώστε να καλύπτονται διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες.

See also: Presentation

Agoritsa Gogoulou is a member of the teaching staff of the Department of Informatics & Telecommunications, University of Athens in the subject of “Computer Science Education and ICT in Education”. She has been teacher in secondary education for twenty years and member of the Education and Language Technology Laboratory since 2002. She has rich teaching experience in both secondary and tertiary education and has been engaged in a number of adults training programs related to the use of ICT in various fields. She has also been participated in the developed of educational material for teachers’ training programmes and in committees for the design of informatics curricula for secondary education and for the evaluation of educational material. She has participated in research projects related to the introduction of new teaching and learning approaches and has supervised a number of theses in the field of learning design, game-based learning, e-learning, web-based learning environments. Her research interests are related to computer science education, learning design, game-based learning, peer-assessment, adaptive learning environments, e-learning. She has more than 40 publications in international journals and in proceedings of international conferences.