2022-09-25, 13:30–13:45 (Europe/Athens), Αίθουσα Εκδηλώσεων ΕΜΠ
Αντικείμενο της εργασίας αποτελεί η παρουσίαση μιας πρότασης σύζευξης προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων και έργου eTwinning στην κατεύθυνση προώθησης της εκπαίδευσης STEM. Περιγράφονται η βασική ιδέα, τα χαρακτηριστικά, οι δραστηριότητες, τα συνεργατικά προϊόντα καθώς και τα αποτελέσματα αξιολόγησης του eTwinning έργου "Το τρένο περνά! - Προγραμματίζοντας μικροελεγκτή #SkillsLabs" (https://twinspace.etwinning.net/205065/home), όπως υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2021-2022 σε πραγματικές συνθήκες στο πλαίσιο εφαρμογής των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων Β΄ Τάξης Γυμνασίου στη Θεματική: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία» και συγκεκριμένα στην Υποθεματική: STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική. Στο έργο συνεργάστηκαν εκπαιδευτικοί και μαθητές της Β΄ τάξης του Α΄ και του Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού.
Βασική ιδέα του έργου ήταν η εμπλοκή των μαθητών σε ομαδοσυνεργατικές STEM δραστηριότητες ενεργητικής βιωματικής διερευνητικής μάθησης προγραμματισμού μικροελεγκτή στοχεύοντας στην ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης και δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας.
Η μελέτη αποσκοπεί στην ανάπτυξη διαλόγου και συνεργασίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και νέους ερευνητές στο πεδίο των ΤΠΕ, οι οποίοι θα επιθυμούσαν μελλοντικά να αξιοποιήσουν ή αξιοποιούν ήδη συστήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής με απώτερο στόχο τη διάδοση της ρομποτικής και της αποτελεσματικής ένταξης και ενσωμάτωσής της στη διδακτική πράξη.
Στην παρούσα εργασία περιγράφονται το πλαίσιο, η σχεδίαση, η εφαρμογή και τα ευρήματα μιας πρότασης σύζευξης προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων και έργου eTwinning στην κατεύθυνση προώθησης της εκπαίδευσης STEM. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται η βασική ιδέα, τα χαρακτηριστικά, οι δραστηριότητες, τα συνεργατικά προϊόντα καθώς και τα αποτελέσματα αξιολόγησης του eTwinning έργου "Το τρένο περνά! - Προγραμματίζοντας μικροελεγκτή #SkillsLabs" (https://live.etwinning.net/projects/project/329670), όπως πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2021-2022 σε πραγματικές συνθήκες στο πλαίσιο εφαρμογής των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων Β΄ Τάξης Γυμνασίου στη Θεματική: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία» και συγκεκριμένα στην Υποθεματική: STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική με τη σύμπραξη του Α΄ και του Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού.
Οι μαθητές ενεπλάκησαν σε ομαδοσυνεργατικές STEM δραστηριότητες ενεργητικής βιωματικής διερευνητικής μάθησης προγραμματισμού μικροελεγκτή στοχεύοντας στην ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης και δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας. Οι δραστηριότητες του έργου αφορούσαν σε επαναλαμβανόμενο κύκλο 7 εργαστηρίων για κάθε τμήμα μαθητών.
Μέσω του έργου δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να ασχοληθούν με δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος με χρήση τεχνολογίας εκπαιδευτικής ρομποτικής τύπου Arduino. Συγκεκριμένα αξιοποιήθηκε ο μικροελεγκτής Arduino Lotus Grove ATmega 328 και για τον προγραμματισμό της ρομποτικής διάταξης το προγραμματιστικό περιβάλλον mBlock. Το εναρκτήριο πρόβλημα: «Πώς μπορούμε να κατασκευάσουμε μια διάταξη για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας σε κόμβο διάβασης τρένου;» οδήγησε σταδιακά στη σταδιακή κατασκευή και τον προγραμματισμό απλής ρομποτικής διάταξης που περιλάμβανε ένα φωτεινό σηματοδότη τριών χρωμάτων και κινούμενη μπάρα.
Τα ευρήματα αναδεικνύουν ότι η σύζευξη προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων και έργου eTwinning συμβάλλει στην επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων και προτείνεται ως καλή εκπαιδευτική πρακτική στην κατεύθυνση της προώθησης της εκπαίδευσης STEM, της διάδοσης της ρομποτικής και της αποτελεσματικής ένταξης και ενσωμάτωσής της στη διδακτική πράξη.
Dr Katerina Glezou
PhD., M.Sc., M.Ed., Scientix Ambassador, EU CodeWeek Leading Teacher, ICT Trainer, Researcher
Computer Science/Robotics/ICT/Physics Teacher @ Arsakeia Schools Psychikou, Athens, Greece
https://orcid.org/0000-0001-8500-0920
glezou@gmail.com - kglezou@di.uoa.gr - glezou@sch.gr - glezou.k@e-arsakeio.gr
http://blogs.sch.gr/glezou/ - http://users.sch.gr/glezou - http://logogreekworld.ning.com/
Η Γλέζου Κατερίνα απέκτησε πτυχίο Φυσικών Επιστημών το 1990
και μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης “Μετεωρολογίας – Φυσικής
Περιβάλλοντος” το 1994 από το Τμήμα Φυσικής της Σχολής Θετικών
Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2000 έλαβε
μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης “Θεωρία και Πράξη της
Διδασκαλίας και της Αξιολόγησης” και το 2001 πιστοποιητικό
μεταπτυχιακής εξειδίκευσης “Μεταπτυχιακή εξειδίκευση
επιμορφωτών στην παιδαγωγική αξιοποίηση των υπολογιστικών και
δικτυακών τεχνολογιών” από το Τμήμα Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής
– Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Το 2010
υποστήριξε τη διδακτορική διατριβή της με θέμα «Ανάπτυξη
Μαθησιακών Περιβαλλόντων με Αξιοποίηση της Γλώσσας
Προγραμματισμού Logo στη Διδακτική Πράξη» στο Τμήμα
Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ.
Από το 1999 συμμετέχει σε ερευνητικά έργα, σε ομάδες ανάπτυξης
και επιτροπές αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού και
εκπαιδευτικών σεναρίων καθώς και σε έργα επιμόρφωσης
εκπαιδευτικών ως επιμορφώτρια εκπαιδευτικών και επιμορφωτών.
Από το 2001 εργάζεται ως καθηγήτρια Πληροφορικής και Φυσικών
Επιστημών στα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία Ψυχικού.
Το 2009 δημιούργησε και συνεχίζει να υποστηρίζει το εκπαιδευτικό
κοινωνικό δίκτυο “Η Logo στην εκπαίδευση: Μια κοινότητα
πρακτικής και μάθησης” (http://logogreekworld.ning.com/).