Eleni Paloumpa
Η Ελένη Παλούμπα είναι Χημικός, απόφοιτος του τμήματος Χημείας του Ε.Κ.Π.Α. Έχει ολοκληρώσει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ε.Α.Π.
Είναι υπεύθυνη του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Λακωνίας. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της υπευθύνου Ε.Κ.Φ.Ε., έχει διοργανωτική συμμετοχή σε πληθώρα επιμορφωτικών συναντήσεων με εκπαιδευτικούς και σε εκπαιδευτικές δράσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς (διαγωνισμοί, συνεργατικά πειράματα, διαλέξεις, εκπαιδευτικές εκδηλώσεις). Έχει υποστηρίξει σχολεία των Νομών Λακωνίας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας, ως «πρεσβευτής» του Inspiring Science Education, του Scientix και Teachers of Europe σε εκπαιδευτικά και διδακτικά θέματα.
Έχει διδάξει μαθήματα Φυσικών Επιστημών και Πληροφορική στο 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης (πρώην Πειραματικό), στο 3ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης (όπου έχει οργανική θέση) και σε άλλα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έχει υλοποιήσει εκπαιδευτικά προγράμματα, ερευνητικές εργασίες και υποδειγματικές διδασκαλίες σε πολυάριθμες ενότητες Φυσικών Επιστημών Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
Έχει βραβευθεί για εκπαιδευτικά σενάρια και διδακτικές πρακτικές. Έχει πιστοποιηθεί ως επιμορφώτρια Β΄ επιπέδου στις ΤΠΕ, και επιμορφώνει εκπαιδευτικούς στο επίπεδο Β1 των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας. Μιλάει αγγλικά και ισπανικά. Είναι έγγαμη, με τρία παιδιά.
Sessions
Στο άρθρο αυτό παρουσιάζονται δράσεις της ΠΑΝΕΚΦΕ που πραγματοποιήθηκαν τη σχολική χρονιά 2021-22. Πρόκειται για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης με την επανάληψη της μέτρησης του Ερατοσθένη, τον πανελλήνιο διαγωνισμό βιντεοσκοπημένων πειραμάτων μαθητικών ομάδων και τέλος μια σειρά παρουσιάσεων πειραματικών δραστηριοτήτων από τα ΕΚΦΕ για τα ΕΚΦΕ, η οποία λειτούργησε σαν εσωτερική επιμόρφωση των μελών του σωματείου που την παρακολούθησαν, μέσα από τη δημιουργία μιας κοινότητας μάθησης.
Οι δράσεις που παρουσιάζονται σχετίζονται η καθεμιά με τον δικό της τρόπο με την εκπαίδευση STEM/STEAM. Η διοργάνωση των δράσεων υποστηρίχθηκε από τις νέες δεξιότητες στην επικοινωνία, που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας της COVID19, με αποτέλεσμα να γίνει δυνατή η συνεργασία, σε τακτική βάση, ανάμεσα σε υπεύθυνους ΕΚΦΕ που είναι διασκορπισμένα σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας, αλλά και από τις δυνατότητες που απέκτησαν τα αντίστοιχα λογισμικά, ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες της εποχής.
Στην παρούσα εργασία, με αφορμή την υλοποίηση του προγράμματος «STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του νερού και την Υδροδυναμική», που υλοποιήθηκε στο 6ο και στο 7ο Νηπιαγωγείο Σπάρτης (2021-2022), επιχειρείται διερεύνηση και αναστοχασμός για την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των τεχνικών STEAM στην Προσχολική Εκπαίδευση, με εστίαση στις Φυσικές Επιστήμες και τη Ρομποτική. Εργαστήρια Δεξιοτήτων υλοποιήθηκαν για 1η φορά κατά το σχολικό έτος 2021-2022 και είναι φανερό ότι η αναστοχαστική αξιολόγηση ενός εκάστου από αυτά, δύναται να αποφέρει χρήσιμα συμπεράσματα για τη βελτίωση και την αποτελεσματικότερη εφαρμογή τους. Επιπλέον, ο πειραματικός εμπλουτισμός που κατά περίπτωση προέκυψε ως «μίγμα» έμπνευσης, εμπειρίας, γνώσης, συνεργασίας, επικοινωνίας των εκπαιδευτικών τόσο μεταξύ τους όσο και με αρμόδιους φορείς, αξίζει να καταγραφεί και να αποτιμηθεί σε ένα πλαίσιο γενικότερης αξιοποίησης αλλά και περαιτέρω αναζήτησης καλών πρακτικών. Στην παρούσα μελέτη περίπτωσης, οι Νηπιαγωγοί συνεργάστηκαν με τους υπεύθυνους του Tech-Lab της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σπάρτης και του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Λακωνίας. Κοινά κομβικά σημεία των διδακτικών προσεγγίσεων αποτέλεσαν: Η κατανόηση των φαινομένων που σχετίζονται με το νερό και, μέσω αυτών, η κατάκτηση ηλικιακά προσαρμοσμένων γνώσεων για έννοιες, φαινόμενα και νόμους των Φυσικών Επιστημών , η εξοικείωση με την αλγοριθμική λογική ως εργαλείο επίλυσης προβλημάτων της καθημερινότητας, η καλλιέργεια της διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης, ο επιστημονικός και τεχνολογικός εγγραμματισμός.