Panagiota Asimakopoulou
Υποψήφια διδάκτωρ του τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών όπου εκπονώ την διδακτορική μου διατριβή με τίτλο: «Κατανοώντας την κλιματική αλλαγή και τα συνοδά της φαινόμενα, μέσα από τις τεχνικές της δορυφορικής τηλεπισκόπησης. Διδακτικές προσεγγίσεις στην υποχρεωτική εκπαιδευτική διαδικασία»
Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών Master of Science in Information Systems, from the Department of Computer Studies at Napier University in Edinburgh και κάτοχος πτυχίου Δημοτικής Εκπαίδευσης από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Εκτός από το ερευνητικό μου έργο και τις δημοσιεύσεις, έχω εκτενή διδακτική εμπειρία στην υποχρεωτική εκπαίδευση, την μετα-δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και σημαντική εμπειρία στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών.
Sessions
Η συνέργεια μεταξύ της εκπαίδευσης STEM και της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία έχει πολλαπλά οφέλη και για τα δύο εκπαιδευτικά πεδία καθώς: (α) ενθαρρύνει περισσότερους μαθητές και κυρίως μαθήτριες να ενδιαφερθούν για το STEM μέσα από την ενασχόληση με προβλήματα και φαινόμενα της πραγματικής ζωής που έχουν νόημα και αντίκτυπο στην κοινωνία και τον πλανήτη; (β) προωθεί μια κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη εκπαίδευση STEM που δεν αγνοεί την παγκόσμια κλιματική και περιβαλλοντική κρίση; (γ) αναδεικνύει τις επιστημονικές και τεχνολογικές πτυχές της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Η περιβαλλοντική παρακολούθηση της γης με μεθόδους δορυφορικής τηλεπισκόπησης αποτελεί ένα ισχυρό και σύγχρονο εργαλείο, που διευκολύνει τη σύνδεση της εκπαίδευσης STEM με την περιβαλλοντική εκπαίδευση (ΠΕ), καθώς συνδυάζει την γοητεία του διαστήματος με τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία και την καλλιέργεια περιβαλλοντικής επίγνωσης. Συγκεκριμένα: (α) επιτρέπει τη διερεύνηση αυθεντικών φαινομένων σε πραγματικό χρόνο; (β) παρέχει ταυτόχρονα παγκόσμια και τοπική κάλυψη; (γ) είναι εντυπωσιακή και ελκυστική για μαθητές και εκπαιδευτικούς; (δ) ενσωματώνει πολλαπλά επιστημονικά πεδία ( Φυσική, Χημεία, Γεωγραφία, Γεωλογία, Βιολογία) και ε) χρησιμοποιεί δημιουργικά νέες ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία.
Για την αξιοποίηση όμως της δορυφορικής τηλεπισκόπησης στην εκπαιδευτική διαδικασία, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη κατάλληλων δραστηριοτήτων προσαρμοσμένων στο σχολικό περιβάλλον και στο πρόγραμμα σπουδών, που βασίζονται στις κοινές παιδαγωγικές αρχές και προσεγγίσεις που συνδέουν την ΠΕ και την εκπαίδευση STEM, όπως: (α) η διερευνητική μάθηση; (β) η μάθηση με βάση το φαινόμενο; (γ) η βιωματική, ενεργητική μάθηση μέσω πρακτικών δραστηριοτήτων; (δ) η συνεργατική μάθηση; (ε) το portfolio παραγομένων αποτελεσμάτων και (η) ο αναστοχασμός.
Στην εργασία μας παρουσιάζουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο για τα εργαστήρια δεξιοτήτων των σχολείων, που συνδυάζει την ΠΕ με την εκπαίδευση STEM στη θεματική των δασικών πυρκαγιών. Τα πρώτα συμπεράσματα από την εφαρμογή του προτεινόμενου προγράμματος σε μαθητές τριών τμημάτων της Ε’ τάξης του δημοτικού, δείχνουν ότι: (α) προσελκύει και διατηρεί σε υψηλό επίπεδο το ενδιαφέρον των μαθητών και επιτυγχάνει την ενεργητική εμπλοκή τους; (β) επιτυγχάνει ικανοποιητικό βαθμό εξοικείωσης με επιστημονικές έννοιες; (γ) επιτυγχάνει σημαντικό βαθμό εξοικείωσης με νέα τεχνολογικά εργαλεία; (δ) προωθεί την ενδοσχολική συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων και (ε) επεκτείνει την θεωρία των σχολικών εγχειριδίων. Με βάση τα αποτελέσματα της εφαρμογής του προγράμματος και με δεδομένη τη συνεχή βελτίωση της ευχρηστίας των υπηρεσιών δορυφορικής τηλεπισκόπησης που απευθύνονται σε μη εξιδεικευμένους χρήστες, προτείνεται η επέκταση της σχετικής προσέγγισης για περισσότερα φαινόμενα που μπορούν να παρατηρηθούν από το διάστημα, αξιοποιώντας την παγκόσμια διεπιστημονική ερευνητική δραστηριότητα.