Παναγιώτα Γεωργοπούλου

Βοσνιάδου, Σ., (2001). Εισαγωγή στην ψυχολογία , Τόμος Α΄, Αθήνα, Gutenberg.

ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ (2003). Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-ΠΙ, ΦΕΚ 304Β/13-03-2003. Ανακτήθηκε από http://www.pi-schools.gr/programs/depps/

Fleer, M. (2011). ‘Conceptual play’: Foregrounding imagination and cognition during concept formation in early years education. Contemporary Issues in Early Childhood, 12(3), 224-240.

Κυριαζή Ν. (1999). Η κοινωνιολογική έρευνα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Κόμης, Β. (2015). Θεωρίες Μάθησης και Τ.Π.Ε.: Γνωστική Ψυχολογία: Εκπαιδευτικές εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης. Εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη διδασκαλία και τη μάθηση. Ενότητα 11. Πάτρα: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.

Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.

Lillard, A. (2014). The Development of Play. 426-468.

Νικολοπούλου Κλ., & Παπαδοπούλου Κ., (2008). Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού. Παιχνίδι και ηλεκτρονικοί υπολογιστές στην προσχολική εκπαίδευση, (8): 121 – 136.

Οδηγός Εκπαιδευτικού για το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου (2014). Ανακτήθηκε από http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/A_Kyklos/Proshol_Agogi_nea/2019/odigos_ekpaideytikou.pdf

Πανταζής, Σπ. (1997). Η Παιδαγωγική και το Παιχνίδι-Αντικείμενο στο χώρο του Νηπιαγωγείου. Ερευνητική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.

Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου (2014). Ανακτήθηκε από http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/A_Kyklos/Proshol_Agogi_nea/2019/meros_1_paidagogiko_plaisio.pdf και http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/A_Kyklos/Proshol_Agogi_nea/2019/meros_2_paidagogiko_plaisio.pdf

Rentzou, K., Slutsky, R., Tuul, M., Gol-Guven, M., Kragh-Müller, G., Foerch, D. F., & Paz-Albo, J. (2019).
Preschool teachers’ conceptualizations and uses of play across eight countries. Early Childhood Education Journal, 47(1), 1-14.

Σκορδούλης, Κ. (2018, Ιούνιος). Εκπαίδευση STEM: Στόχοι, Συγκρότηση, Προοπτικές. PostGraduate Program: “Interdisciplinary Approach on STEM EDUCATION”. Ανακοίνωση στο 2nd International Conference on Innovating STEM Education, Deutsche Schule Athen, Greece.

Stagnitti, K. (2004). “Understanding play: The implications for play assessment”, Aus-tralian Occupational Therapy Journal, 51(1): 3-12.

Sourlagka, E., & Barable, A. (2017). Απόψεις και πρακτικές νηπιαγωγών όσον αφορά το ελεύθερο παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους και την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων μέσω αυτού. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 1, 1265-1277.

Trevlas, E., Grammatikopoulos, V., Tsigilis, N. & Zachopoulou, E. (2003a). Evaluat-ing Playfulness: Construct Validity of the Children’s Playfulness Scale. Early Childhood Education Journal, 31 (1), 33-39.

Van Oers, B. (2013). Is it play? Towards a reconceptualization of role-play from an activity theory perspective. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 185-198.

Vygotsky L., (1997). «Ο ρόλος του παιχνιδιού στην ανάπτυξη» στο L. Vygotsky, Νους στην Κοινωνία. (επιμ. Σ. Βοσνιάδου), Αθήνα: Gutenberg.

Wood, E. (2009). Conceptualizing a pedagogy of play: International perspectives from theory, policy and practice. From children to red hatters: Diverse images and issues of play, 8, 166-189. Διαθέσιμο στο : https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=ATStICyXVxAC&oi=fnd&pg=PA166&dq=6)+Wood,+E.+(2009).+Conceptualizing+a+pedagogy+of+play:+International+perspectives+from+theory,+policy+and+practice.+From+children+to+red+hatters:+Diverse+images+and+issues+of+play,+8,+166-189.&ots=zqdq5EraIA&sig=WSGDipTNuDygfYvrsv_fZ2lbrPw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false


Sessions

09-24
10:30
15min
"STEM και παιγνιώδης μάθηση"
Παναγιώτα Γεωργοπούλου

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τι είναι μάθηση; Πώς μαθαίνουν τα παιδιά; Τι είναι παιχνίδι; Τι είναι STEM; Ποια είναι τα οφέλη της εκπαίδευσης STEM; Η σχέση μεταξύ παιχνιδιού και μάθησης τονίστηκε εδώ και πολύ καιρό από σπουδαίους παιδαγωγούς όπως ο Froebel και η Montessori, καθώς και από ψυχολόγους παιδιών όπως ο Piaget και ο Vygotsky. Το παιχνίδι στις μέρες μας είναι κοινώς αποδεκτό ως πολύτιμο συστατικό της προσχολικής εκπαίδευσης. Θεωρείται μια κατάσταση στην οποία τα παιδιά μαθαίνουν και αποκτούν ακαδημαϊκές καθώς και κοινωνικές δεξιότητες αβίαστα και ευτυχισμένα. Το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών φαίνεται να συμφωνεί με αυτήν την άποψη. Η εκπαίδευση STEM αναφέρεται στη διδασκαλία και τη μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες (Science), της Τεχνολογίας (Technology), της Μηχανικής (Engineering) και των Μαθηματικών (Mathematics). Η παρούσα εισήγηση αποτελεί μια πρόταση διδακτικής προσέγγισης. Στόχος της είναι η κατάθεση τόσο της μεθοδολογίας όσο και των εμπειριών της εκπαιδευτικού οι οποίες αποκτήθηκαν από την ανάπτυξη δραστηριοτήτων ιδιαίτερα προσφιλών στα ενδιαφέροντα των μικρών παιδιών: α) την δραστηριότητα-ενότητα «Leonardo Da Vinci και μηχανές» και β) την δραστηριότητα- ενότητα «Μηχανική-Αρχιτεκτονική». Το ηλικιακό εύρος των συμμετεχόντων παιδιών ήταν 4-6 ετών. Ο σχεδιασμός της διδακτικής μεθοδολογίας και στις δυο περιπτώσεις έγινε κατά τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά να βιώσουν τον τρόπο που διεξάγεται μια έρευνα προσεγγίζοντας το θέμα τους μέσα από τον διάλογο, τη συνεργασία, την διατύπωση υποθέσεων, το έλεγχο των υποθέσεών του και τέλος την λήψη απόφασης. Ο ρόλος της εκπαιδευτικου ήταν συμμετοχικός και όχι καθοδηγητικός καθ’ όλη την χρονική περίοδο υλοποίησης της δραστηριότητας. Ο χρόνος υλοποίησης και των δραστηριοτήτων ήταν τέσσερις μήνες.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: Παιχνίδι, Μάθηση, STEM, Έρευνα, Λήψη αποφάσεων

Αίθουσα Διαλέξεων - Κτίριο Πολυμέσων