Stavroula Skiada
Computer Science teacher in primary and secondary education with 19 years of experience managing medium- and large-sized ICT labs. Awarded many times at European and Hellenic educational contests. TeachSDGs and Scientix ambassador and certified Climate educator. STE(A)M educator and certified member of the STEM Career Advisers Network. Active eTwinning member since 2019.
Sessions
Η κλιματική αλλαγή τα τελευταία χρόνια προκάλεσε δραματικές συνέπειες στη ζωή δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη. Η «Αστική Θερμική Νησίδα», το φαινόμενο δηλαδή της αυξημένης θερμοκρασίας του αέρα στις πόλεις λόγω της πυκνής δόμησης και της έλλειψης φυσικού αερισμού, απαιτεί τη εσπευσμένη προσαρμογή των αστικών κέντρων στις εξαιρετικά δύσκολες αυτές συνθήκες. Το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρεται σε ένα διδακτικό σενάριο με δυνατότητα υλοποίησης τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αξιοποιεί σύγχρονες πλατφόρμες και εργαλεία υποστήριξης εκπαίδευσης STEM σε συνδυασμό με νέες διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές. Το θέμα του σεναρίου είναι η εκμετάλλευση των «πυράντοχων» φυτών στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και η χρήση τους στη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών γύρω από σπίτια και σχολεία, προκειμένου να μειωθεί η ποσότητα καύσιμης ύλης που τα περιβάλλει. Σκοπός του σεναρίου είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών με σκοπό την αειφόρο διαχείριση των φυσικών πηγών του περιβάλλοντος, η ενίσχυση της περιβαλλοντικής τους συνείδησης και η ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων μέσω της προσέγγισης STEM. Το άρθρο διαρθρώνεται σε ενότητες ανάλογες με τις διδακτικές ενότητες του σεναρίου ενώ παρουσιάζονται οι μαθησιακοί στόχοι, οι προτεινόμενες μεθοδολογίες διδασκαλίας, τα σύγχρονα εργαλεία που χρησιμοποιούνται καθώς και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Τέλος, γίνεται αναφορά στα οφέλη του σεναρίου, όπως αυτά αναδεικνύονται μέσα από τη διαμορφωτική και την τελική αξιολόγηση.
In recent decades global concern about microplastics has grown considerably. Marine pollution by plastic litter has become a major global environmental issue because it affects, through the food chain, the wildlife, the natural habitats, and the human health. The project “The microplastic detectives” aimed to raise awareness of the adverse effects of the widespread presence of microplastics in the oceans and in the food chain. Through the interdisciplinary project of the STEAM methodology “The microplastic detectives” and the inquiry-based learning educational approach, students gained a basic understanding of the plastic life cycle, the term “plastic soup” on the ocean surface, the fragmentation of plastic to microplastics, and the variety of sources that plastic particles can be originated from. Moreover, they became citizen scientists by participating in meaningful scientific research about microplastics (microbeads) in cosmetic products. In addition, they did experiments to discover hidden microplastics not only in the chemistry lab but also as an outdoor activity to the water of a nearby lake. This article presents the educational goals and the contemporary teaching approaches that were followed, the web tools that were used and the expected educational results of the project.