2022-12-17, 15:20–15:40 (Europe/Athens), Room 1
Η παρουσίαση αφορά μέρος μιας μεγαλύτερης έρευνας, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης της διπλωματικής μου εργασίας με σκοπό την αξιολόγηση δωρεάν εκπαιδευτικών εφαρμογών για φορητές συσκευές λειτουργικού συστήματος Android με μαθηματικό περιεχόμενο που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Για τις ανάγκες της έρευνας δημιουργήθηκε το εργαλείο EMA4MEP με βασικούς άξονες ανάλυσης το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, τη σχεδίαση, τη λειτουργικότητα και ευχρηστία, τα
τεχνικά χαρακτηριστικά, τις δυνατότητες γονικού ελέγχου και την καταλληλότητα σε σχέση με την ασφάλεια που προσφέρουν οι εφαρμογές του δείγματος.
Στη συγκεκριμένη παρουσίαση ως προς την ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας η εστίαση θα γίνει στον άξονα του εκπαιδευτικού περιεχομένου, προκειμένου να αναλυθεί σε μεγαλύτερο βάθος.
Περίληψη:
Η διαδεδομένη χρήση φορητών συσκευών παγκοσμίως έχει οδηγήσει στην παραγωγή πολλών
χιλιάδων εφαρμογών για τις συσκευές αυτές, οι περισσότερες εκ των οποίων παρουσιάζονται ως
εκπαιδευτικές και χρησιμοποιούνται από παιδιά σε τυπικά και άτυπα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση διαφαίνεται η δυσκολία προσδιορισμού της εκπαιδευτικής
αξίας αυτών των εφαρμογών, αλλά και ο περιορισμένος αριθμός εργαλείων αξιολόγησης που έχουν
στη διάθεσή τους γονείς και εκπαιδευτικοί, ώστε να επιλέξουν τις καταλληλότερες εκπαιδευτικές
εφαρμογές με τα αναμενόμενα εκπαιδευτικά οφέλη για τα παιδιά ή/και τους μαθητές τους.
Σκοπός της έρευνας είναι η αξιολόγηση δωρεάν εκπαιδευτικών εφαρμογών για φορητές
συσκευές λειτουργικού συστήματος Android με μαθηματικό περιεχόμενο που
απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Για τις ανάγκες της έρευνας δημιουργήθηκε το εργαλείο EMA4MEP, με τη χρήση του οποίου
καταγράφηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά και έγινε η αξιολόγηση 22 εφαρμογών, που συλλέχθηκαν
από το ψηφιακό κατάστημα εφαρμογών Google Play Store. Ως βασικοί άξονες ανάλυσης του
δείγματος ορίστηκαν το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, η σχεδίαση, η λειτουργικότητα και ευχρηστία, τα
τεχνικά χαρακτηριστικά, οι δυνατότητες γονικού ελέγχου και η καταλληλότητα σε σχέση με την
ασφάλεια που προσφέρουν, καθένας από τους οποίους αποτελείται από διαβαθμισμένα κριτήρια
αξιολόγησης.
Πριν την αξιολόγηση των επιλεχθέντων εφαρμογών, ελέγχθηκε η αξιοπιστία του εργαλείου EMA4MEP
μέσα από τη σύγκριση της συμφωνίας των αξιολογήσεων της ερευνήτριας με τις αντίστοιχες
αξιολογήσεις τεσσάρων ακόμη αξιολογητριών, που αξιολόγησαν μέρος του συνολικού δείγματος των
εφαρμογών, αλλά και το ίδιο το εργαλείο.
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης μέσα από την περιγραφική ανάλυση των εφαρμογών έδειξαν ότι οι
εκπαιδευτικές εφαρμογές δεν ανταποκρίνονται στις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες των παιδιών
προσχολικής ηλικίας στο βαθμό που ισχυρίζονται οι δημιουργοί τους, καθώς στην πλειονότητά τους
δεν καλλιεργούν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη και η επίλυση προβλημάτων, αλλά ελέγχουν τις ήδη
υπάρχουσες γνώσεις των νηπίων για τα Μαθηματικά μέσα από κλειστού τύπου δραστηριότητες. Η
εργασία ολοκληρώνεται με τη συζήτηση των συμπερασμάτων, των περιορισμών και των μελλοντικών
προεκτάσεων της έρευνας.
Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια του Διιδρυματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών
Σπουδών “Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) για την Εκπαίδευση”.
Λέξεις-κλειδιά:
εφαρμογές για φορητές συσκευές, μαθηματική εκπαίδευση, νηπιαγωγείο, προσχολική ηλικία, μάθηση με φορητές συσκευές
Abstract:
The widespread use of mobile devices worldwide has led to the production of many thousands of
applications for these devices, most of which are presented as educational and used by children in
formal and informal educational environments.
Through our literature review the difficulty of determining the educational value of these applications,
but also the limited number of assessment tools available to parents and teachers, to select the most
appropriate educational applications with the expected educational benefits for their children and/or
students, emerged as a major issue.
The purpose of the study is to evaluate free educational applications for Android mobile
operating system devices with mathematical content aimed at preschool children.
The EMA4MEP tool was created to record the basic features of 22 applications and evaluate them,
collected from the digital application store Google Play Store. The main axes of analysis of apps were
the educational content, the design, the functionality and usability, the technical features, and the
parental control features and suitability in relation to the security offered, each of which consists of
graded evaluation criteria.
The reliability of the EMA4MEP tool was also checked by comparing the agreement of the researcher's
evaluations with the corresponding evaluations of four other coders who evaluated part of the total
sample using the same tool.
The results of the evaluation through the descriptive analysis of the applications showed that the
educational applications do not respond to the developmental and learning needs of preschool
children to the extent claimed by their creators, as most of them do not cultivate skills such as critical
thinking and problem solving, but test children’s pre-existing knowledge of Mathematics through
closed-ended activities. The thesis concludes with a discussion of the findings, the limitations of the
research and its future implications.
This thesis was developed in the framework of the Interdisciplinary Postgraduate Program
"Information and Communication Technologies in Education".
Key-words:
mobile applications (apps), mathematics education, early childhood education, preschool age, mobile learning
Απόφοιτος Τμήματος Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (2019)
Απόφοιτος Διιδρυματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση» (2022)
Αναπληρώτρια Νηπιαγωγός σε νηπιαγωγείο της Αττικής (2022-2023)
https://www.researchgate.net/profile/Maria-Stasinou