Εκπαίδευση για την Επιχειρηματικότητα μέσα από διαδικτυακό μαθησιακό περιβάλλον μάθησης
2022-12-17, 16:40–17:00 (Europe/Athens), Room 1

Στις μέρες μας η ανάγκη εκπαίδευσης των νέων στην επιχειρηματικότητα είναι επιτακτική. Η καλλιέργεια γνώσεων, δεξιοτήτων και θετικών στάσεων σχετικά με την επιχειρηματικότητα αποτελεί μια εξελικτική διαδικασία, με ιδιαίτερη σημασία. Απώτερος σκοπός της επιχειρηματικής εκπαίδευσης είναι η καλλιέργεια επιχειρηματικής κουλτούρας και ιδιαίτερα δεξιοτήτων αξιολόγησης επιχειρηματικών ιδεών και αναγνώρισης επιχειρηματικών ευκαιριών με δυνατότητες εξέλιξής τους σε βιώσιμες επιχειρήσεις. Η αναγνώριση επιχειρηματικών ευκαιριών περιλαμβάνει διακριτές διαδικασίες όπως την ανίχνευση των αναγκών της αγοράς, την ανάλυση στοιχείων που αφορούν την καινοτομία της επιχειρηματικής ιδέας σε σχέση με τον ανταγωνισμό, τη βιωσιμότητα και το πιθανό ρυθμό ανάπτυξης με βάση οικονομικά στοιχεία, και την σύνταξη του επιχειρηματικού μοντέλου.
Στην εργασία αυτή παρουσιάζουμε τις εμπειρίες από δύο (2) τεχνολογικά υποστηριζόμενα μοντέλα εκπαίδευσης στην επιχειρηματικότητα. Το πρώτο μοντέλο αφορά μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου. Για την υποστήριξη των μαθησιακών δραστηριοτήτων, την παροχή του εκπαιδευτικού υλικού, την πληροφόρηση κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του σεναρίου, την επικοινωνία και ασύγχρονη συνεργασία μεταξύ μαθητών μεταξύ τους και μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών αξιοποιείται ένα διαδικτυακό περιβάλλον διαχείρισης μάθησης (LMS/VLE) που βασίστηκε στην open source πλατφόρμα Moodle. Το προτεινόμενο μοντέλο δοκιμάστηκε σε μια μελέτη περίπτωσης που συμμετείχαν 168 μαθητές ηλικίας 14-16 ετών δύο (2) τμημάτων της Γ΄ τάξης ενός Γυμνασίου και πέντε (5) τμημάτων της Α΄ τάξης ενός Γενικού Λυκείου.
Το δεύτερο μοντέλο αφορά σε επιμόρφωση και συμβουλευτική υβριδικής μορφής που απευθύνεται σε φοιτητές και νέους επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται για το επιχειρείν στην αγορά των εκπαιδευτικών τεχνολογιών (ed tech). Απώτερος στόχος είναι να βελτιώσουν τις δεξιότητες επιχειρηματικής σκέψεις ώστε να μπορέσουν να δημιουργήσουν μία βιώσιμη επιχείρηση edtech που θα έχει ταχεία ανάπτυξη προς όφελος της σύγχρονης κοινωνίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Tο μοντέλο αυτό έχει αξιοποιηθεί σε Κέντρα Μαθησιακής Καινοτομίας σε θέματα επιχειρηματικότητα σε 6 χώρες (Κύπρος, Ελλάδα, Πορτογαλία, Γερμανία, Φιλανδία και ΗΠΑ) στο πλαίσιο του διακρατικού έργου ENTER που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ErasmusPlus, KA2). Στην εργασία θα παρουσιαστούν οι προκλήσεις και τα μαθήματα καλών πρακτικών σχετικά με τεχνολογικά υποστηριζόμενα προγράμματα επιμόρφωσης και συμβουλευτικής στο χώρο της επιχειρηματικότητας.

Symeon Retalis is a professor at the department of Digital Systems in University of Piraeus and an expert in the design of e-learning systems. He has published numerous scientific papers and has worked on projects of leading IT companies such as Microsoft, Intel, Google, and Smart Technologies.