ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΕΜΠΕΙΡΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ- Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΑΙΧΝΙΔΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑΣ MOODLE ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Με την παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρείται να αναλυθεί με την ερευνητική μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης αν η πρακτική της παιχνιδοποίησης έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει κίνητρο ώστε οι μαθητές να έχουν ενεργή συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία. Επιπρόσθετο θέμα για διερεύνηση αποτελεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα Moodle και κατά πόσο η αξιοποίηση της παρέχει κίνητρο συμμετοχής στους εμπλεκόμενους της.
Η θετική επίδραση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών δημιούργησε το έναυσμα ώστε να αξιοποιηθούν διάφορες τεχνικές αλλά και στοιχεία που σχετίζονται με το σχεδιασμό τους έχοντας ως στόχο την ενίσχυση των κινήτρων και του ενδιαφέροντος των ανθρώπων. Η πρακτική αυτή είναι γνωστή με τον όρο παιχνιδοποίηση/ gamification.
Εξίσου απαραίτητα είναι και τα συστήματα διαχείρισης μάθησης, τα οποία αποτελούν την κύρια τεχνολογική υποδομή για τα περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η μία από τις πιο δημοφιλής πλατφόρμες είναι το Moodle, το οποίο μάλιστα προσφέρει τέτοιες δυνατότητες που το καθιστούν μια δελεαστική επιλογή για την πραγμάτωση της παιχνιδοποίησης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Στόχος της εργασίας είναι η ενδελεχής ανασκόπηση σε έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί ως τώρα προκειμένου να αναδείξουν αν οι μαθητές και στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες εμπλέκονται ενεργά στο μαθησιακό έργο σε ένα περιβάλλον με πρακτικές μηχανισμών παιχνιδιών μέσω του συστήματος διαχείρισης Moodle.
Στην έρευνα αυτή επιλέχθηκε η ποιοτική προσέγγιση και συγκεκριμένα αυτή της βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Από το δείγμα των ερευνών που συλλέχθηκε, επαληθεύτηκε πως τα αποτελέσματα που αφορούν την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευόμενων στη μάθηση ήταν σχετικά υψηλότερα στους μαθητές που έγινε χρήση της παιχνιδοποίησης καθώς και των ψηφιακών εργαλείων γενικότερα. Έγινε φανερή η βελτίωση τους στα κίνητρα και κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον τους.
Η σημαντικότητα της παρούσας διπλωματικής εργασίας έγκειται στο γεγονός ότι παρουσιάζει συμπεράσματα που αποδεικνύουν την ενίσχυση της αποδοτικότητας των διδασκόμενων καθώς και τη διευκόλυνση ταυτόχρονα των διδασκόντων στο μαθησιακό τους έργο.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως οι έρευνες που αφορούν τη χρήση της πρακτικής της παιχνιδοποίησης μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle βρίσκονται σε σημαντικά πρώιμο στάδιο, κυρίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και θεωρείται εξαιρετικά αναγκαία η διερεύνηση αυτού του αντικειμένου σε μελλοντικές μελέτες.