Συστήματα διαχείρισης μάθησης: Ενσωμάτωση μικροδιαπιστευτηρίων (microcredentials) με τεχνολογία blockchain
2024-12-14, 12:40–13:00 (Europe/Athens), Online

Το έργο BlockEd επικεντρώνεται στην εφαρμογή της προσέγγιση των μικροδιαπιστευτηρίων (microcredentials) σε συστήματα διαχείρισης μάθησης (LMS) όπως το Moodle, για την πιστοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων. Παράλληλα προτείνεται και η εφαρμογή της τεχνολογίας blockchain στη διαδικασία πιστοποίησης σε τέτοια περιβάλλοντα μάθησης.


Το έργο BlockEd αποτελεί μια καινοτόμο προσέγγιση που επαναπροσδιορίζει τη διαδικασία πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα από συστήματα διαχείρισης μάθησης (LMS) όπως το Moodle, συνδυάζοντας τη δυναμική των μικροδιαπιστευτηρίων (microcredentials) με τις δυνατότητες της τεχνολογίας blockchain.
Το έργο επιδιώκει την ανάπτυξη ενός πλαισίου πιστοποίησης δεξιοτήτων μέσω μικροδιαπιστευτηρίων καθώς και την επιμόρφωση των ενδιαφερομένων στην ανάπτυξη μαθημάτων που θα ενσωματώνουν τέτοιες μεθοδολογίες πιστοποίησης. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στη σύνδεση των μικροδιαπιστευτηρίων με ευρωπαϊκά πρότυπα, όπως το ESCO (European Skills/Competences) και το EQF (European Qualifications Framework), ενισχύοντας την αναγνώρισή τους σε διεθνές επίπεδο. Μέσω της τεχνολογίας blockchain εξασφαλίζεται η διαφάνεια στην αποθήκευση και επαλήθευση των πιστοποιήσεων.
Τα μικροδιαπιστευτήρια ενσωματώνονται σε συστήματα διαχείρισης μάθησης, μέσω μικρών μαθησιακών ενοτήτων (modules), εργαλείων αξιολόγησης (quiz, projects) και πιστοποίησης (Open Badges ή custom certificates). Συνδέονται με πλαίσια δεξιοτήτων (competency frameworks) για παρακολούθηση δεξιοτήτων και μπορούν να οργανωθούν σε διαδρομές μάθησης (learning pathways). Παράλληλα, η τεχνολογία blockchain προσφέρει καινοτόμες λύσεις για την ασφάλεια, την επαλήθευση και την αποθήκευση των μικροδιαπιστευτηρίων, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και τη διαφάνεια στη διαδικασία πιστοποίησης.
Στο πλαίσιο του έργου θα αναπτυχθεί ένα πλαίσιο πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων με τη μέθοδο των μικροδιαπιστευτηρίων, θα αναπτυχθεί ένα εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αφορά το σχεδιασμό μαθημάτων και επιμορφώσεων ανάπτυξης δεξιοτήτων στα οποία θα ενσωματώνεται η μέθοδος πιστοποίησης των μικροδιαπιστευτηρίων και τέλος θα αναπτυχθεί ένας μηχανισμός αποθήκευσης και επαλήθευσης των πιστοποιήσεων δεξιοτήτων ο οποίος θα βασίζεται στην blockchain τεχνολογία. Κοινή συνιστώσα σε όλα τα προϊόντα του έργου αποτελεί το σύστημα διαχείρισης μάθησης που βασίζεται στην παλτφόρμα Moodle.
Τα οφέλη του BlockEd είναι πολλαπλά. Οι εκπαιδευόμενοι επωφελούνται από πιστοποιήσεις με διεθνή αναγνώριση. Οι εκπαιδευτές ενισχύουν τις δεξιότητές τους στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ποιοτικών μαθημάτων, ενώ τα ιδρύματα αυξάνουν την αξιοπιστία τους, ευθυγραμμιζόμενα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Ο αντίκτυπος του BlockEd είναι εμφανής στη βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την ενίσχυση της διά βίου μάθησης και την προώθηση της καινοτομίας στην πιστοποίηση δεξιοτήτων. Με τη συνδυαστική χρήση μικροδιαπιστευτηρίων, blockchain τεχνολογιών και συστημάτων διαχείρισης μάθησης, το έργο ανοίγει τον δρόμο για ένα νέο, διαφανές και αξιόπιστο οικοσύστημα μάθησης, που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.

See also: Παρουσίαση

Ο Χριστόφορος Καραχρήστος είναι Υποψήφιος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πατρών με αντικείμενο έρευνας την αποτελεσματικότητα διαδικτυακών μαθησιακών περιβαλλόντων με τεχνικές Τεχνητής Νοημοσύνης. Κατέχει τρία μεταπτυχιακά διπλώματα, στις Ψηφιακές Επικοινωνίες και Δίκτυα από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, στα Υπολογιστικά Μαθηματικά και Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο Πατρών και στην Ειδική Αγωγή από το Πανεπιστήμιο Frederick.
Είναι ελεύθερος επαγγελματίας με εξειδίκευση στις υπηρεσίες έρευνας πληροφορικής στην εκπαίδευση. Δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών συστημάτων και συστημάτων διαχείρισης μάθησης, τη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων και περιεχομένου, καθώς και στον σχεδιασμό και την εφαρμογή μεθοδολογιών για ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Για 10 χρόνια συνεργάστηκε επιστημονικά με το Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού και Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας (ΕΕΥΕΜ) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Στο πλαίσιο αυτό, συμμετείχε:
• Στην ανάπτυξη των συστημάτων διαχείρισης μάθησης του ΕΑΠ.
• Στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών του ΕΑΠ.
• Στον συντονισμό του έργου ΕΕΥΕΜ/ΕΑΠ (2018–2021), το οποίο περιλαμβάνει την ανάπτυξη εικονικών και διαδικτυακών περιβαλλόντων εργαστηριακής εκπαίδευσης (ΕΔΙΠ.ΟΔ) και τη δημιουργία Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOCs).
Έχει συμμετάσχει σε πολλά ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα, όπως Horizon (XR2Learn, augMENTOR, LeADS), ERASMUS+ (Reamooc, Digihall, Visitor, Drones4STEM), Interreg (Teleicce) αλλά και εθνικά προγράμματα, με αντικείμενο την ανάπτυξη MOOCs και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής καινοτομίας.