Βασίλειος Τσιάντος

Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστημιούπολη Καβάλας, ΔΠΘ


Sessions

12-14
15:50
20min
Αποτίμηση της ασύγχρονης διαδικτυακής διδασκαλίας μαθημάτων σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών
Βασίλειος Σάλτας, Βασίλειος Τσιάντος, Σπυρίδων Μητρόπουλος

Το «Moodle» είναι ένα σύστημα διαχείρισης μάθησης βασισμένο σε ανοικτό και ελεύθερο κώδικα με σκοπό τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία εκπαιδευτικών διαδικασιών διαδικτυακά και εξ αποστάσεως. Χρησιμοποιείται ως πλατφόρμα μικτής μάθησης, απομακρυσμένης μάθησης και άλλων διδακτικών μοντέλων και διαδικασιών σε όλες σχεδόν τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, συμπεριλαμβανομένων και των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Τα τελευταία χρόνια, κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιείται η πλατφόρμα αυτή ως διδακτική τεχνική. Η παιδαγωγική και διδακτική χρησιμότητά της, σχετίζεται με την ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος μάθησης μέσω του οποίου θα παρέχεται η γνώση. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι διττός. Αρχικά αξιοποιήθηκαν τα δεδομένα της πλατφόρμας Moodle που διατηρεί το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική των Επιστημών και Σύγχρονες Τεχνολογίες» του Δ.Π.Θ., η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Οκτώβριο του 2016, υποδεχόμενη τους/τις πρώτους/ες μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/φοιτήτριες. Συνολικά έχει φιλοξενήσει 360 διαφορετικούς χρήστες (διδάσκοντες/διδάσκουσες και μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/φοιτήτριες), 6 κύκλους μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών (cohorts), πάνω από 85 δημιουργημένα μαθήματα (μέχρι 01/07/2024, έξι κύκλοι σπουδών) και περί τα 1200 αρχεία όλων των ειδών-οδηγίες εργασιών, υλικό μαθημάτων κ.α. Επισημαίνεται δε, ότι οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/φοιτήτριες με την εγγραφή τους στην πλατφόρμα, εντάσσονται σε κύκλους. Για τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων της πλατφόρμας, έγινε ένα αντίγραφο της βάσης δεδομένων του Moodle και εν συνεχεία, μέσω προγράμματος που δημιουργήθηκε σε γλώσσα προγραμματισμού Python, έγινε η ομαδοποίηση και η επεξεργασία των συμβάντων (events). Τα συμβάντα μπορεί να είναι οτιδήποτε από σύνδεση του χρήστη στη πλατφόρμα μέχρι και το να ολοκληρώσει ένα ηλεκτρονικό κουίζ. Έχουν επίσης φλιταριστεί περιττά συμβάντα, όπως για παράδειγμα αυτά που υποδεικνύουν εσφαλμένα στοιχεία χρήστη κατά τη σύνδεση. Αναφέρεται δε ότι το πλαίσιο της ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας περιείχε, για τις διάφορες θεματικές ενότητες του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, πληροφορίες δομής και οργάνωσης μαθήματος, τεχνικές και μεθόδους διδασκαλίας που θα εφαρμοστούν, περίγραμμα μαθήματος, ανακοινώσεις και επικοινωνία, διδακτικές παρουσιάσεις, επιπρόσθετο ηλεκτρονικό διδακτικό υλικό, αυτοαξιολόγηση μέσω ηλεκτρονικών τεστ, αξιολόγηση μέσω ηλεκτρονικών τεστ, ανάθεση ατομικών ή/και ομαδικών εργασιών και ενημέρωση αποτελεσμάτων και πορείας μάθησης. Εν συνεχεία ερευνήθηκε η διδακτική και παιδαγωγική αξιοποίηση της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας Moodle, ως μορφή εκπαίδευσης φοιτητών/τριών προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών. Ειδικότερα, η διερεύνηση των εμποδίων και των δυσκολιών που προκύπτουν κατά την αξιοποίησή της καθώς και των προτάσεων για περεταίρω βελτίωσή της. Για τις ανάγκες του σκοπού αυτού διεξήχθη έρευνα μέσω ερωτηματολογίου κλειστού τύπου. Η μέθοδος αυτή έρευνας επιλέχτηκε ως η πλέον κατάλληλη για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων της έρευνας. Τον πληθυσμό της έρευνας αποτέλεσαν απόφοιτοι/ες και ενεργοί/ές μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/φοιτήτριες των έξι κύκλων σπουδών του προαναφερόμενου προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών οι οποίοι/ες κλήθηκαν, μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος και ηλεκτρονικής φόρμας, να αξιολογήσουν την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευσή τους.

Online