Βασίλειος Σάλτας

Ο Δρ. Βασίλης Σάλτας είναι Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Μουσικό Σχολείο Καβάλας και μέλος του Μητρώου Αξιολογητών Διδακτικών Βιβλίων,. Είναι επίσης Επιστημονικός Συνεργάτης, στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, του Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών του ΔΙΠΑΕ (τέως ΤΕΙ ΚΜ), του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική των επιστημών και σύγχρονες τεχνολογίες» του ΔΠΘ και πρώην της ΑΣΠΑΙΤΕ Σαπών και του ΤΕΙ ΑΜΘ (νυν ΔΙΠΑΕ).

Είναι απόφοιτος του τμήματος Μαθηματικών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου «St. Kliment Ohridski» της Σόφιας Βουλγαρίας (1995). Διδάσκει/δίδασκε μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου Διαφορικός Λογισμός και Ολοκληρωτικός Λογισμός, Διαφορικές Εξισώσεις, Γραμμική Άλγεβρα, Μετασχηματισμοί, Αριθμητική Ανάλυση, Συνδυαστική, Πιθανότητες, Στατιστική, Εκπαιδευτική Έρευνα, Διδακτική, Παιδαγωγική και Εκπαιδευτικά Λογισμικά.

Το διδακτορικό του είναι στον χώρο της Διδακτικής των Μαθηματικών και πιο συγκεκριμένα στη θέση και τον ρόλο των προβλημάτων στα αρχαιοελληνικά μαθηματικά και στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο (Πανεπιστήμιο «St. Kliment Ohridski» Σόφιας, Τμήμα Μαθηματικών και Πληροφορικής, 2005).

Διαθέτει επιπλέον τρεις πιστοποιήσεις διδακτικής επάρκειας: International Board of Standards for Training, Performance and Instruction (2005), Master Instructor (Microsoft, 2005) και Certified Training Professional (European Computer Driving Licence Foundation, 2006).

Από τον Σεπτέμβριο του 2000 έως και τον Φεβρουάριο του 2012 εργάστηκε ως Εργαστηριακός και Επιστημονικός Συνεργάτης στο Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών του ΤΕΙ ΑΜΘ και δίδασκε μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου Διαφορικός και Ολοκληρωτικός Λογισμός, Γραμμική Άλγεβρα, Ανάλυση δεδομένων, Αριθμητική Ανάλυση, Μετασχηματισμοί και Mathematica.

Από τον Οκτώβριος του 2008 έως και τον Σεπτέμβριο του 2013 εργάστηκε στο Τμήμα Διαχείριση Πληροφοριών του ΤΕΙ ΑΜΘ και δίδασκε το μάθημα «Στοιχεία διδακτικής και παιδαγωγικής».

Από τον Οκτώβριος του 2011 εργάζεται στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ ΚΜ και διδάσκει τα μαθήματα «Διδακτική και Τεχνικές Παρουσίασης» και «Αριθμητικές Μέθοδοι σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον». Επίσης από το 2018 εργάζεται στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εφαρμοσμένη Πληροφορική» του ΔΙΠΑΕ Σερρών στο οποίο διδάσκει στο μάθημα «Εργαλεία Στατιστικής Ανάλυσης».

Το Εαρινό Εξάμηνο 15-16 εργάστηκε στο Τμήμα Μηχανικών πληροφορικής ΤΕ του ΤΕΙ ΑΜΘ και δίδαξε μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου Πολλαπλή Ολοκλήρωση, Διαφορικές Εξισώσεις, Γραμμική Άλγεβρα, Αριθμητική Ανάλυση κ.α.

Από τον Νοέμβριος του 2011 έως και τον Μάρτιο του 2016 εργάστηκε στην ΑΣΠΑΙΤΕ Σαπών στο ΕΠΠΑΙΚ και δίδαξε τα μαθήματα «Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη», «Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας» και «Διδακτική μεθοδολογία», ενώ είναι και επόπτης των πρακτικών ασκήσεων διδασκαλίας.

Κατά τα Ακαδημαϊκά Έτη 16-17 και 17-18 διατέλεσε βασικό ιδρυτικό μέλος και διδακτικό προσωπικό του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική, Παιδαγωγική και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών του ΤΕΙ ΑΜΘ. Δίδασκε στις θεματικές ενότητες «Διδακτική επιστήμη και σύγχρονες διδακτικές κατευθύνσεις», «Εισαγωγή στην Παιδαγωγική επιστήμη», «Εκπαιδευτική αξιολόγηση» και «Εκπαίδευση μέσω νέων τεχνολογιών». Παράλληλα ήταν υπεύθυνος διασφάλισης ποιότητας του ΔΠΜΣ καθώς και των Μικροδιδασκαλιών που εντάσσονται σε αυτό.

Κατά το Ακαδημαϊκό έτος 20-21 διατελεί επίσης βασικό ιδρυτικό μέλος και διδακτικό προσωπικό του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική των επιστημών και σύγχρονες τεχνολογίες». Διδάσκει στις θεματικές ενότητες «Διδακτική επιστήμη και σύγχρονες διδακτικές κατευθύνσεις», «Η σύγχρονη τεχνολογία στην Παιδαγωγική», «Εκπαιδευτική αξιολόγηση» και «Εκπαίδευση μέσω νέων τεχνολογιών».

Διετέλεσε/διατελεί επόπτης σε περισσότερες από 200 εκπονημένες/προς εκπόνηση πτυχιακές/διπλωματικές εργασίες προπτυχιακών φοιτητών/τριών και μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών του ΔΠΘ, του ΔΙΠΑΕ και των τέως ΤΕΙ ΑΜΘ, ΤΕΙ ΚΜ και της ΑΣΠΑΙΤΕ Σαπών. Οι θεματικές ενότητες στις οποίες αναφέρονται είναι: διδασκαλία μαθηματικών με τη χρήση ΤΠΕ, χρήση ΤΠΕ στην εκπαίδευση, ερευνητικά διδακτικά και παιδαγωγικά θέματα, εκπαιδευτική έρευνα και εκπαιδευτική αξιολόγηση.

Έχει διατελέσει επιμορφωτής στο ΚΤΕ – ΑΜΘ κατά τη διεξαγωγή σεμιναρίων σχετικών με τη διδακτική των επιστημών (από το 2006 έως το 2008), επιμορφωτής στα ΠΕΚ Καβάλας σε πρόγραμμα επιμόρφωσης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (2010), καθώς και επιμορφωτής σε πρόγραμμα ΛΑΕΚ με θέμα τη διδακτική των επιστημών με επιμορφωμένους καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ιδιωτικού τομέα (2012, 2017, 2018).

Έχει διατελέσει μέλος σε 65και πλέον κριτικές επιτροπές πανελλαδικών και διεθνών συνεδρίων με πάνω από 70 αξιολογήσεις εργασιών – εισηγήσεων.

Επίσης διατέλεσε αντιπρόεδρος στο 1ο και 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών που διεξήχθησαν αντίστοιχα στις 8-10/12/2017 και 23-25/11/2018 στο ΤΕΙ ΑΜΘ καθώς επίσης και του 3ου και του 4ου Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Επιστημών μέσω Σύγχρονων Τεχνολογιών που διεξήλθε αντίστοιχα 9-10/4/2022 και 31/3-2/4/2023, εξ αποστάσεως.

Έχει κατασκευάσει εκπαιδευτικά λογισμικά διδασκαλίας, αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης για τα ακόλουθα: Ανώτερα Μαθηματικά (Ανάλυση, Διαφορικές Εξισώσεις, Γραμμική Άλγεβρα, Αριθμητική Ανάλυση. Μετασχηματισμοί), Στοιχεία διδακτικής και παιδαγωγικής, Διδακτική, Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, Εργαλεία στατιστικής ανάλυσης, Mathematica και GeoGebra.

Έχει διατελέσει ή/και συμμετάσχει ως ερευνητής σε 40 και πλέον εκπαιδευτικές έρευνάς, όπως για παράδειγμα «Προσδιορισμό του επιπέδου της γεωμετρικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών Α΄ Τάξης Γενικού Λυκείου», «Μελέτη του επιπέδου των μαθηματικών γνώσεων των πρωτοετών φοιτητών του τμήματος Φυσικής του ΔΙ.ΠΑ.Ε.», «Αξιολόγηση των παραγόντων που επηρεάζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές διδασκαλίας των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», «Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση» κ.α.

Κατά το Σχολικό Έτος 2021-2022, ως εκπαιδευτικός του ΓΕΛ Λιμένα Θάσου, διατέλεσε Συντονιστής στον 1ο Θεματικό Άξονα: «Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση» της 1ης Λειτουργίας: «Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία» για την Εσωτερική Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων.

Κατά το Σχολικό Έτος 2022-2023, ως εκπαιδευτικός του ΓΕΛ Λιμένα Θάσου, διατέλεσε Συντονιστής στον 8ο Θεματικό Άξονα: «Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις» της 3ης Λειτουργίας: «Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών» για την Εσωτερική Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων και επίσης Ενδοσχολικός Συντονικής Τάξης της σχολικής μονάδας.

Κατά τα Σχολικά Έτη 2023-2024 και 2024-2025, ως εκπαιδευτικός του Μουσικού Σχολείου Καβάλας με Λευκειακές Τάξεις, ήταν/είναι Συντονιστής στον 1ο Θεματικό Άξονα: «Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση» της 1ης Λειτουργίας: «Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία» για την Εσωτερική Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων και επίσης Ενδοσχολικός Συντονικής Πεδίου της σχολικής μονάδας.

Επίσης κατά τα Σχολικά Έτη 2022-2023 και 2023-2024 διετέλεσε Ενδοσχολικός Συντονιστής Τάξεων (2022-2023) και Πεδίου (2023-2024) αντίστοιχα στο ΓΕΛ Λιμένα Θάσου και στο Μουσικό Σχολείο Καβάλας με Λυκειακές Τάξεις.

Κατά το Σχολικό Έτος 2024-2025 διετέλεσε επιμορφωτής στο 6ο ΓΕΛ Καβάλας και στο ΓΕΛ Ελευθερούπολης στα πλαίσια της συμμετοχής των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Τέλος, το δημοσιευμένο έργο του αποτελείται από 100 και πλέον εργασίες σε συνέδρια και περιοδικά. Είναι επίσης συγγραφέας οκτώ βιβλίων: «Στοιχεία διδακτικής και παιδαγωγικής», «Σύγχρονη Διδασκαλία των Μαθηματικών», «Σύγχρονη Διδασκαλία Βασικών Μαθηματικών Εννοιών», «Λογισμός Ι», «Μαθηματικά ΙΙ: Θεωρία και Πράξη», «Μαθηματικά ΙΙΙ: Θεωρία και Πράξη», «Mathematica: Βοήθημα Χρήσης Λογισμικού» και «GeoGebra: Βοήθημα Χρήσης Λογισμικού». Τα συγγράμματα συνοδεύονται από ηλεκτρονικό υλικό το οποίο αποτελείται από ηλεκτρονικά διαγωνίσματα αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης, διδακτικές παρουσιάσεις και ηλεκτρονικό βιβλίο, τα οποία διαχειρίζονται από ηλεκτρονική πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης. Υπό ηλεκτρονική έκδοση βρίσκονται ακόμη δύο βιβλία του με τίτλους: «Μαθηματική Λογική» και «Αναλυτική Γεωμετρία του Επιπέδου και του Χώρου».


Sessions

12-14
15:50
20min
Αποτίμηση της ασύγχρονης διαδικτυακής διδασκαλίας μαθημάτων σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών
Βασίλειος Σάλτας, Βασίλειος Τσιάντος, Σπυρίδων Μητρόπουλος

Το «Moodle» είναι ένα σύστημα διαχείρισης μάθησης βασισμένο σε ανοικτό και ελεύθερο κώδικα με σκοπό τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία εκπαιδευτικών διαδικασιών διαδικτυακά και εξ αποστάσεως. Χρησιμοποιείται ως πλατφόρμα μικτής μάθησης, απομακρυσμένης μάθησης και άλλων διδακτικών μοντέλων και διαδικασιών σε όλες σχεδόν τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, συμπεριλαμβανομένων και των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Τα τελευταία χρόνια, κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιείται η πλατφόρμα αυτή ως διδακτική τεχνική. Η παιδαγωγική και διδακτική χρησιμότητά της, σχετίζεται με την ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος μάθησης μέσω του οποίου θα παρέχεται η γνώση. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι διττός. Αρχικά αξιοποιήθηκαν τα δεδομένα της πλατφόρμας Moodle που διατηρεί το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική των Επιστημών και Σύγχρονες Τεχνολογίες» του Δ.Π.Θ., η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Οκτώβριο του 2016, υποδεχόμενη τους/τις πρώτους/ες μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/φοιτήτριες. Συνολικά έχει φιλοξενήσει 360 διαφορετικούς χρήστες (διδάσκοντες/διδάσκουσες και μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/φοιτήτριες), 6 κύκλους μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών (cohorts), πάνω από 85 δημιουργημένα μαθήματα (μέχρι 01/07/2024, έξι κύκλοι σπουδών) και περί τα 1200 αρχεία όλων των ειδών-οδηγίες εργασιών, υλικό μαθημάτων κ.α. Επισημαίνεται δε, ότι οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/φοιτήτριες με την εγγραφή τους στην πλατφόρμα, εντάσσονται σε κύκλους. Για τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων της πλατφόρμας, έγινε ένα αντίγραφο της βάσης δεδομένων του Moodle και εν συνεχεία, μέσω προγράμματος που δημιουργήθηκε σε γλώσσα προγραμματισμού Python, έγινε η ομαδοποίηση και η επεξεργασία των συμβάντων (events). Τα συμβάντα μπορεί να είναι οτιδήποτε από σύνδεση του χρήστη στη πλατφόρμα μέχρι και το να ολοκληρώσει ένα ηλεκτρονικό κουίζ. Έχουν επίσης φλιταριστεί περιττά συμβάντα, όπως για παράδειγμα αυτά που υποδεικνύουν εσφαλμένα στοιχεία χρήστη κατά τη σύνδεση. Αναφέρεται δε ότι το πλαίσιο της ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας περιείχε, για τις διάφορες θεματικές ενότητες του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, πληροφορίες δομής και οργάνωσης μαθήματος, τεχνικές και μεθόδους διδασκαλίας που θα εφαρμοστούν, περίγραμμα μαθήματος, ανακοινώσεις και επικοινωνία, διδακτικές παρουσιάσεις, επιπρόσθετο ηλεκτρονικό διδακτικό υλικό, αυτοαξιολόγηση μέσω ηλεκτρονικών τεστ, αξιολόγηση μέσω ηλεκτρονικών τεστ, ανάθεση ατομικών ή/και ομαδικών εργασιών και ενημέρωση αποτελεσμάτων και πορείας μάθησης. Εν συνεχεία ερευνήθηκε η διδακτική και παιδαγωγική αξιοποίηση της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας Moodle, ως μορφή εκπαίδευσης φοιτητών/τριών προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών. Ειδικότερα, η διερεύνηση των εμποδίων και των δυσκολιών που προκύπτουν κατά την αξιοποίησή της καθώς και των προτάσεων για περεταίρω βελτίωσή της. Για τις ανάγκες του σκοπού αυτού διεξήχθη έρευνα μέσω ερωτηματολογίου κλειστού τύπου. Η μέθοδος αυτή έρευνας επιλέχτηκε ως η πλέον κατάλληλη για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων της έρευνας. Τον πληθυσμό της έρευνας αποτέλεσαν απόφοιτοι/ες και ενεργοί/ές μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/φοιτήτριες των έξι κύκλων σπουδών του προαναφερόμενου προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών οι οποίοι/ες κλήθηκαν, μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος και ηλεκτρονικής φόρμας, να αξιολογήσουν την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευσή τους.

Online