ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ:
Σπυρίδων Δουκάκης
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Πληροφορικής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Πρόεδρος Δ.Σ. Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
"Μετασχηματισμός των προγραμμάτων σπουδών και του εκπαιδευτικού περιεχομένου σε ανοιχτού κώδικα σε διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα και δράσεις κατάρτισης εκπαιδευτικών με ανοικτές τεχνολογίες"
Infusion of AI in Moodle
Μιχάλης Παρασκευάς, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Αντιπρόεδρος ΙΤΥΕ «Διόφαντος», Υπεύθυνος Εθνικού Οργανισμού Υποστήριξης eTwinning
The Moodle Product Vision
Η επεξεργασία εγγράφων και η συνεργασία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το καλύτερο σχέδιο εδώ είναι η ενσωμάτωση των online επεξεργαστών απευθείας στη δομή του μαθήματος Moodle. Όταν οι συμμετέχοντες είναι σε θέση να εργάζονται με έγγραφα στο μαθησιακό περιβάλλον χωρίς να χρειάζεται να αποσπάται η προσοχή τους από άλλες εφαρμογές, ενισχύεται σημαντικά η παραγωγικότητα και η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σε αυτή την παρουσίαση, θα δούμε πώς το ONLYOFFICE Docs με την ενσωμάτωσή του στο Moodle μπορεί να σας βοηθήσει να εργαστείτε πάνω σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
Η ομιλία αφορά τα ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα eTwinning, που προσφέρουν στους εκπαιδευτικούς εξ αποστάσεως επιμόρφωση για την αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση και σε συνεργατικά έργα. Ο Εθνικός Οργανισμός Υποστήριξης eTwinning παρέχει μαθήματα μέσω μίας εξελιγμένης πλατφόρμας moodle (https://seminars.etwinning.gr) για την ενσωμάτωση εργαλείων Web 2.0, εκπαιδευτικής ρομποτικής, και Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) σε συνεργατικά έργα και σχολικά προγράμματα. Μέσα από μία ευρεία κοινότητα εκπαιδευτικών πρακτικών, το πρόγραμμα καλλιεργεί ψηφιακές δεξιότητες και στηρίζει την καινοτομία στη διδασκαλία με ελεύθερα ή δωρεάν εργαλεία. Η υποστήριξη από μια δομημένη ομάδα συντονιστών και εκπαιδευτών εξασφαλίζει την επιτυχημένη ολοκλήρωση των μαθημάτων και τη δημιουργία μιας ισχυρής κοινότητας μάθησης. Το πρόγραμμα έχει επιμορφώσει δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς, προσφέροντας ετήσια MOOCs και θεματικά μαθήματα, ενώ υποστηρίζει ευρωπαϊκά έργα και αναδεικνύει βραβευμένα εκπαιδευτικά έργα eTwinning.
Current Adaptive and Personalised Learning Systems (APLS) face significant challenges in leveraging Machine Learning (ML), large language models (LLMs), and Artificial Intelligence (AI) effectively. These systems often lack the infrastructure for real-time adaptability and rely on incomplete or static data-driven methods, limiting their ability to meet diverse learner needs.
This research proposes a novel APLS that integrates ML algorithms, LLMs, and AI to deliver personalised learning experiences. By analysing both static and dynamic educational data, the system will utilise LLMs to provide adaptive content recommendations and generate feedback tailored to individual learner profiles. Advanced ML techniques will drive continuous improvements, enabling the system to adapt in real-time and personalise learning pathways based on progress and performance. Additionally, the system will employ predictive analytics to identify at-risk learners and prevent dropouts in Massive Open Online Courses (MOOCs), enhancing retention and engagement. This approach, built on an open architecture using the 1EdTech Learning Tools Interoperability (LTI) standard, aims to transform education by offering responsive, data-driven support validated across various educational contexts, significantly improving learning outcomes and course completion rates.
Η παρούσα παρουσίαση επικεντρώνεται στην καινοτόμα ενσωμάτωση της πλατφόρμας Moodle από τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη Ιωαννίνων το 2024, η οποία ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) υπό την αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, είναι η πρώτη Ελληνική Δημόσια, μη πανεπιστημιακή, βιβλιοθήκη που ανέπτυξε και υλοποίησε πλατφόρμα ασύγχρονης μάθησης για τις ανάγκες των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων. Ως εκ τούτου η πλατφόρμα φιλοξενείται στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
Με στόχο την προώθηση της φιλαναγνωσίας και τη σύνδεση με την τοπική κοινότητα, η Ζωσιμαία βιβλιοθήκη χρησιμοποιεί το Moodle για να προσφέρει πρόσβαση σε πρωτοποριακό εκπαιδευτικό υλικό, ενισχύοντας παράλληλα τη συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στα εκπαιδευτικά της προγράμματα.
Μέσα από αυτή τη δράση, η Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη επιδιώκει να συνδέσει την κοινότητα των εκπαιδευτικών με τις νέες τεχνολογίες και να προωθήσει την ψηφιακή μάθηση και συνεργασία σε ένα περιβάλλον που ευνοεί την αλληλεπίδραση και την ανταλλαγή γνώσεων. Το Moodle προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως εύκολη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό, δυνατότητα αξιολόγησης των προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού υλικού μέσω ερωτηματολογίων, και ενίσχυση της χρήσης των ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας) στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών, η βιβλιοθήκη ενισχύει τον ρόλο της ως πολιτιστικός κόμβος και συμβάλλει ουσιαστικά στη φιλαναγνωσία και την ενδυνάμωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η παρουσίαση θα βασιστεί σε επεξήγηση της διάρθρωσης του Moodle της Ζωσιμαίας και θα συζητηθούν παραδείγματα χρήσης της πλατφόρμας μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα του 2024-25. Επίσης, θα απαντηθούν ερωτήσεις που αφορούν σε ζητήματα πρόσβασης στην πλατφόρμα.
Λέξεις κλειδιά: Moodle, Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, δημόσια βιβλιοθήκη, εκπαιδευτικά προγράμματα, ψηφιακή μάθηση, φιλαναγνωσία
Παρουσίαση: Υπεύθυνες εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης
Ελένη Καμποσιώρη, ΠΕ 86(elkamp26@gmail.com)
Σόνια Γκέρτζου, ΠΕ06 (sgkertzou@gmail.com)
Ζωσιμαία Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη Ιωαννίνων:
zosimaialib@sch.gr
zosimaialib@gmail.com
Moodle Link: https://zosimaialib.sch.gr/
Η επαγγελματική ανάπτυξη ενηλίκων βρίσκεται στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής. Συχνά, η επαγγελματική ανάπτυξη υποστηρίζεται και προσφέρεται μέσα από Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα (Massive Open Online Courses - MOOCs) τα οποία με τη σειρά τους πραγματοποιούνται με τη συνδρομή ποικίλων learning management systems, ένα από τα οποία αποτελεί το Moodle. Το πρόβλημα που επισημαίνεται συχνά για τα προγράμματα της επαγγελματικής ανάπτυξης που παρέχονται μέσα από MOOCs είναι ο υψηλός βαθμός εγκατάλειψης και η ελλιπής μαθησιακή εμπειρία που νιώθουν οι εκπαιδευόμενοι/ες ότι είναι ελλιπής. Στόχος της συγκεκριμένης έρευνας είναι να παρουσιαστεί η δημιουργία ενός MOOC που σχεδιάστηκε για την επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ο σκοπός είναι να συγκριθεί η μαθησιακή εμπειρία των εκπαιδευόμενων σε δύο πανομοιότυπα προγράμματα: ένα με και ένα χωρίς τη χρήση learning analytics. Συγκεκριμένα στο πρόγραμμα που θα αξιοποιούσε τα learning analytics επελέγη το μοντέλο students at risk of dropping out το οποίο λαμβάνει υπόψη του 49 διαφορετικούς παράγοντες για την διατύπωση προβλέψεων για εκπαιδευόμενους/ες σε κίνδυνο εγκατάλειψης.
Η ομαδοσυνεργατική μάθηση αναγνωρίζει τη σημασία της κοινωνικής διάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, προωθώντας την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευομένων, ειδικά των ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτό, τα φόρουμ της moodle έχουν κρίσιμο ρόλο ως εργαλεία που διευκολύνουν την επικοινωνία και την ανταλλαγή ιδεών.
Η παρουσίασή μας αποτυπώνει την εμπειρία των εκπαιδευτών ενηλίκων σε πρόγραμμα που υλοποιήθηκε κυρίως μέσω της πλατφόρμας moodle στο σύνολό του και στη συνέχεια αναδεικνύει την αποτελεσματικότητα των forum αφενός μεν στην μεταφορά γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων, αφετέρου στην διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών που απαιτούνται
H παρουσίαση παρέχει μια επισκόπηση της υλοποίησης και της αξιολόγησης του διαδικτυακού μαθήματος «Ανοικτό Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Οικοσύστημα» στην Ακαδημία Moodle. Επισημαίνει τις βασικές αρχές για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του μαθήματος, καθώς και την αξιολόγηση της υλοποίησής του, με σκοπό την διαρκή βελτίωσή του.
Το διαδικτυακό μάθημα αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έργου με τίτλο «OpenDigCompEdu - Ανάπτυξη Ψηφιακών Ικανοτήτων για Εκπαιδευτικούς που υποστηρίζουν την Ανοικτή Εκπαίδευση» το οποίο χρηματοδοτείται από το Erasmus+ KA2 (Project No 2021-1-ES01-KA220-SCH-000027770) και στοχεύει στην ανάπτυξη των ψηφιακών ικανοτήτων των εκπαιδευτικών σε 5 ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Ρουμανία, Κροατία, Ελλάδα και Νορβηγία) προς την κατεύθυνση της βιώσιμης υιοθέτησης των ανοικτών εκπαιδευτικών τεχνολογιών και των αρχών της ανοικτής εκπαίδευσης στη σχολική εκπαίδευση.
Gamified recommender systems integrate elements of game design (such as points, levels, badges, leaderboards, and rewards) into the recommendation process to make user interactions more engaging and enjoyable. By leveraging these techniques, they aim to boost user engagement, satisfaction, and retention, as well as the relevance and effectiveness of recommendations. In this presentation, an overview of key concepts, approaches, and examples of how gamification can be applied in recommender systems is described in detail.
Το έργο BlockEd επικεντρώνεται στην εφαρμογή της προσέγγιση των μικροδιαπιστευτηρίων (microcredentials) σε συστήματα διαχείρισης μάθησης (LMS) όπως το Moodle, για την πιστοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων. Παράλληλα προτείνεται και η εφαρμογή της τεχνολογίας blockchain στη διαδικασία πιστοποίησης σε τέτοια περιβάλλοντα μάθησης.
Η πλατφόρμα Moodle, ως ένα από τα πιο διαδεδομένα ανοιχτού κώδικα συστήματα διαχείρισης μάθησης, έχει αποκτήσει αυξημένη σημασία στην εκπαιδευτική κοινότητα λόγω της ευελιξίας και της προσαρμοστικότητάς της. Με την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), οι δυνατότητες του Moodle επεκτείνονται, προσφέροντας πιο έξυπνες και εξατομικευμένες λύσεις για την εκπαιδευτική διαδικασία. Σε αυτό το άρθρο, εξετάζουμε τις βασικές δυνατότητες της ΤΝ στο Moodle, με έμφαση στην αυτοματοποιημένη αξιολόγηση, την εξατομικευμένη μάθηση και πρακτικές εφαρμογές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Η αυτοματοποιημένη αξιολόγηση είναι μία από τις πιο χρήσιμες εφαρμογές της ΤΝ στο Moodle. Μέσα από μηχανισμούς επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (NLP) και ανάλυσης δεδομένων, το Moodle μπορεί να αναγνωρίζει και να αξιολογεί τις απαντήσεις των μαθητών, εξοικονομώντας χρόνο για τους διδάσκοντες. Ειδικά σε μεγάλα εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπου ο αριθμός των μαθητών είναι υψηλός, η αυτοματοποιημένη αξιολόγηση επιτρέπει την άμεση ανατροφοδότηση και τη διασφάλιση αντικειμενικότητας. Η ΤΝ προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας εξατομικευμένων διαδρομών μάθησης, κάτι που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη σύγχρονη εκπαίδευση. Στο Moodle, οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης μπορούν να αναλύσουν τα δεδομένα προόδου κάθε μαθητή και να προτείνουν εκπαιδευτικό υλικό προσαρμοσμένο στις ατομικές του ανάγκες.
Τα chatbots, μία από τις πιο πρακτικές εφαρμογές της ΤΝ, μπορούν να ενσωματωθούν στο Moodle για να παρέχουν άμεση υποστήριξη στους μαθητές. Αυτά τα εργαλεία είναι σχεδιασμένα να απαντούν σε συχνές ερωτήσεις, να καθοδηγούν τους μαθητές μέσα στην πλατφόρμα και να παρέχουν εξατομικευμένες προτάσεις για υλικό.
Η ΤΝ, μέσω της ανάλυσης δεδομένων (learning analytics), μπορεί να προβλέψει ποιες ομάδες μαθητών κινδυνεύουν να αποτύχουν ή να εγκαταλείψουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Η πλατφόρμα Moodle συγκεντρώνει δεδομένα για τη συμμετοχή, τη συχνότητα εισόδου και την πρόοδο των μαθητών, τα οποία αναλύονται για την εξαγωγή προγνωστικών συμπερασμάτων.
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η ΤΝ στο Moodle μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία διαδραστικών μαθημάτων και παιχνιδιών που διευκολύνουν τη μάθηση. Η αξιοποίηση παιχνιδιών που βασίζονται σε αλγορίθμους ΤΝ προσελκύει την προσοχή των παιδιών και τα ενθαρρύνει να συμμετάσχουν ενεργά.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι μαθητές έχουν διαφορετικά επίπεδα γνώσεων και ενδιαφερόντων. Η ΤΝ μπορεί να προσφέρει εξατομικευμένη υποστήριξη που να καλύπτει την ποικιλία αυτών των αναγκών.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η ΤΝ μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση σύνθετων έργων και στην υποστήριξη της έρευνας. Το Moodle μπορεί να ενσωματωθεί με εργαλεία ανάλυσης δεδομένων και βιβλιογραφικής έρευνας.
Η ΤΝ δεν υποστηρίζει μόνο μαθητές αλλά και διδάσκοντες. Τα εργαλεία της ΤΝ μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη μαθημάτων, στη δημιουργία ασκήσεων και στην ανάλυση της απόδοσης των μαθητών. Η εφαρμογή της ΤΝ δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Θέματα όπως η προστασία δεδομένων, η ηθική χρήση και η πολυπλοκότητα της ενσωμάτωσης αποτελούν σοβαρές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η ΤΝ στο Moodle προσφέρει τεράστιες δυνατότητες για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε όλα τα επίπεδα. Από την αυτοματοποιημένη αξιολόγηση μέχρι την εξατομικευμένη μάθηση και την υποστήριξη διδασκόντων, η ΤΝ δημιουργεί ένα περιβάλλον που ενισχύει τη δέσμευση, μειώνει τις ανισότητες και προάγει την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης.
Με προσεκτική στρατηγική και σωστή εφαρμογή, οι δυνατότητες αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν πλήρως, εξασφαλίζοντας ότι η εκπαίδευση γίνεται πιο προσιτή, διαδραστική και αποδοτική για όλους τους εμπλεκόμενους.
Η συνδυαστική χρήση του gamification και των learning analytics στο Moodle αποτελεί μια από τις πιο καινοτόμες προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Το gamification, με τη χρήση στοιχείων παιχνιδιού σε μη Παιχνιδοποιημένα περιβάλλοντα, ενισχύει την εμπλοκή των μαθητών, ενώ τα learning analytics προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για την κατανόηση της μαθησιακής διαδικασίας. Ο συνδυασμός αυτών των δύο εργαλείων δημιουργεί ένα δυναμικό οικοσύστημα μάθησης που ενθαρρύνει τη συμμετοχή, βελτιώνει την απόδοση και προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών.
Το gamification βασίζεται στην ένταξη στοιχείων παιχνιδιού, όπως πόντοι, σήματα (badges), πίνακες κατάταξης και επιτεύγματα, σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Στο Moodle, αυτό επιτυγχάνεται με τη δημιουργία δραστηριοτήτων που επιβραβεύουν τη συμμετοχή και την επίδοση των μαθητών.
Τα learning analytics είναι η διαδικασία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας δεδομένων για την κατανόηση της συμπεριφοράς και της επίδοσης των μαθητών. Στο Moodle, τα δεδομένα από τις δραστηριότητες των μαθητών μπορούν να αναλυθούν για την πρόβλεψη προβλημάτων ή την προσαρμογή του περιεχομένου.
Ο συνδυασμός gamification και learning analytics επιτρέπει στους διδάσκοντες να παρακολουθούν την πρόοδο των μαθητών σε πραγματικό χρόνο, ενώ ταυτόχρονα προσαρμόζουν τα στοιχεία του gamification για να καλύψουν τις ανάγκες κάθε μαθητή. Η χρήση στοιχείων παιχνιδιού στο Moodle ενισχύει τη δέσμευση των μαθητών, δημιουργώντας έναν ανταγωνιστικό και διασκεδαστικό τρόπο μάθησης. Τα badges και οι πόντοι επιβράβευσης αποτελούν ισχυρά κίνητρα για τη συμμετοχή. Η ενσωμάτωση του gamification και των learning analytics στο Moodle έχει ήδη δείξει εντυπωσιακά αποτελέσματα σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Σε σχολεία, αυτά τα εργαλεία έχουν χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία παιχνιδοποιημένων μαθημάτων, ενώ σε πανεπιστήμια έχουν αξιοποιηθεί για την ανάλυση συμπεριφοράς φοιτητών.
Οι εταιρείες μπορούν επίσης να επωφεληθούν από αυτές τις τεχνολογίες. Στα εταιρικά περιβάλλοντα, το Moodle μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση του προσωπικού, ενισχύοντας τη δέσμευσή τους μέσω παιχνιδιών και αναλυτικών εργαλείων.
Η εξατομίκευση είναι βασικός στόχος κάθε σύγχρονου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Τα learning analytics στο Moodle μπορούν να βοηθήσουν στην προσαρμογή του περιεχομένου, λαμβάνοντας υπόψη την πρόοδο και τις προτιμήσεις κάθε μαθητή. Παρά τα πλεονεκτήματα, η εφαρμογή gamification και analytics δεν είναι χωρίς δυσκολίες. Η πολυπλοκότητα της τεχνολογίας, η προστασία δεδομένων και η ανάγκη εκπαίδευσης των διδασκόντων αποτελούν βασικούς περιορισμούς.
Η υλοποίηση του gamification και των learning analytics απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό. Οι διδάσκοντες πρέπει να ενσωματώσουν τα εργαλεία αυτά με σαφή στόχευση και να παρακολουθούν τα αποτελέσματά τους. Ο συνδυασμός gamification και learning analytics στο Moodle ανοίγει τον δρόμο για εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που είναι πιο διαδραστικά, πιο προσαρμοσμένα και πιο αποτελεσματικά. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, οι δυνατότητες για περαιτέρω καινοτομία είναι τεράστιες.
Με αυτήν την προσεκτική και καινοτόμα προσέγγιση, το Moodle μπορεί να αποτελέσει το ιδανικό εργαλείο για τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που ενισχύει τη δέσμευση, τη συμμετοχή και την απόδοση, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στον επαγγελματικό χώρο.
The course "Sustainable Development Through 3D Design" was developed on the Moodle platform to empower educators with innovative tools and methodologies for teaching sustainability. Recognizing the interdisciplinary nature of sustainable development, the course integrates principles of environmental, social, and economic sustainability with the creative potential of 3D design.
Designed for teachers of various disciplines, this course equips participants with practical skills to use a 3D modeling software as an educational tool. Through engaging, hands-on activities, educators learned how to guide students in designing 3D models that address sustainability challenges, such as resource management, urban planning, and renewable energy solutions.
The course spans over a period of 6 weeks, including video tutorials, simple design projects, a final course project and assessment tools for peer reviewing the final project. By fostering creativity and critical thinking, it enables educators to inspire students to adopt sustainable practices while enhancing their technical and problem-solving skills. This innovative approach positions 3D design as both a medium for exploring sustainability and a mechanism for developing 21st-century competencies, creating a meaningful impact on the way sustainable development is taught in classrooms.
Το Kinems είναι μια καινοτόμος εκπαιδευτική πλατφόρμα που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών με πολλαπλές μαθησιακές δυσκολίες, να επιτύχουν στόχους και δεξιότητες. Η βραβευμένη πλατφόρμα Kinems μπορεί να αξιοποιηθεί για παιδιά τυπικής ανάπτυξης καθώς και για παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Τα ψηφιακά παιχνίδια εξατομικευμένης μάθησης της Kinems έχουν στόχο την ενδυνάμωση, ανάπτυξη και βελτίωση ποικίλων δεξιοτήτων και της ακαδημαϊκής επίδοσης παιδιών ηλικίας 4-10 χρονών.
Η ομαδοσυνεργατικότητα είναι μια διαδεδομένη μέθοδος διδασκαλίας σε μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. Βασική προϋπόθεση είναι η συνεργασία των μαθητών σε κάθε επίπεδο καθώς και τα μέσα που θα χρησιμοποιήσουν για να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Είναι γεγονός ότι από τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης και έπειτα αρκετά είναι τα σχολεία που κράτησαν τη λεγόμενη ανεστραμμένη τάξη. Με αυτό τον τρόπο μπορούν οι μαθητές να διευρύνουν τις γνώσεις τους με περισσότερο χρόνο απασχόλησης στο σπίτι και πάντα με τα κατάλληλα εργαλεία μάθησης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης Moodle του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου χρησιμοποιήθηκε όχι για τα μαθήματα των μαθητών αλλά για την υλοποίηση ενός project, η ονομασία του οποίου είναι “Η Πογδόριανη, έκδοση έντυπης και ηλεκτρονικής σχολικής εφημερίδας”. Μέσα από την πλατφόρμα οι μαθητές και μαθήτριες συνεργάζονται για τις συνεντεύξεις, τα θέματα της εφημερίδας, τα τελικά κείμενα αλλά και τις ερωτήσεις που θα υποβάλλουν. Δημιουργούν παιχνίδια αλλά και μοιράζονται πληροφορίες για κάθε πιθανό ρεπορτάζ και άρθρο της εφημερίδας τους.
Το «Moodle» είναι ένα σύστημα διαχείρισης μάθησης βασισμένο σε ανοικτό και ελεύθερο κώδικα με σκοπό τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία εκπαιδευτικών διαδικασιών διαδικτυακά και εξ αποστάσεως. Χρησιμοποιείται ως πλατφόρμα μικτής μάθησης, απομακρυσμένης μάθησης και άλλων διδακτικών μοντέλων και διαδικασιών σε όλες σχεδόν τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, συμπεριλαμβανομένων και των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Τα τελευταία χρόνια, κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιείται η πλατφόρμα αυτή ως διδακτική τεχνική. Η παιδαγωγική και διδακτική χρησιμότητά της, σχετίζεται με την ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος μάθησης μέσω του οποίου θα παρέχεται η γνώση. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι διττός. Αρχικά αξιοποιήθηκαν τα δεδομένα της πλατφόρμας Moodle που διατηρεί το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική των Επιστημών και Σύγχρονες Τεχνολογίες» του Δ.Π.Θ., η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Οκτώβριο του 2016, υποδεχόμενη τους/τις πρώτους/ες μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/φοιτήτριες. Συνολικά έχει φιλοξενήσει 360 διαφορετικούς χρήστες (διδάσκοντες/διδάσκουσες και μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/φοιτήτριες), 6 κύκλους μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών (cohorts), πάνω από 85 δημιουργημένα μαθήματα (μέχρι 01/07/2024, έξι κύκλοι σπουδών) και περί τα 1200 αρχεία όλων των ειδών-οδηγίες εργασιών, υλικό μαθημάτων κ.α. Επισημαίνεται δε, ότι οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/φοιτήτριες με την εγγραφή τους στην πλατφόρμα, εντάσσονται σε κύκλους. Για τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων της πλατφόρμας, έγινε ένα αντίγραφο της βάσης δεδομένων του Moodle και εν συνεχεία, μέσω προγράμματος που δημιουργήθηκε σε γλώσσα προγραμματισμού Python, έγινε η ομαδοποίηση και η επεξεργασία των συμβάντων (events). Τα συμβάντα μπορεί να είναι οτιδήποτε από σύνδεση του χρήστη στη πλατφόρμα μέχρι και το να ολοκληρώσει ένα ηλεκτρονικό κουίζ. Έχουν επίσης φλιταριστεί περιττά συμβάντα, όπως για παράδειγμα αυτά που υποδεικνύουν εσφαλμένα στοιχεία χρήστη κατά τη σύνδεση. Αναφέρεται δε ότι το πλαίσιο της ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας περιείχε, για τις διάφορες θεματικές ενότητες του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, πληροφορίες δομής και οργάνωσης μαθήματος, τεχνικές και μεθόδους διδασκαλίας που θα εφαρμοστούν, περίγραμμα μαθήματος, ανακοινώσεις και επικοινωνία, διδακτικές παρουσιάσεις, επιπρόσθετο ηλεκτρονικό διδακτικό υλικό, αυτοαξιολόγηση μέσω ηλεκτρονικών τεστ, αξιολόγηση μέσω ηλεκτρονικών τεστ, ανάθεση ατομικών ή/και ομαδικών εργασιών και ενημέρωση αποτελεσμάτων και πορείας μάθησης. Εν συνεχεία ερευνήθηκε η διδακτική και παιδαγωγική αξιοποίηση της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας Moodle, ως μορφή εκπαίδευσης φοιτητών/τριών προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών. Ειδικότερα, η διερεύνηση των εμποδίων και των δυσκολιών που προκύπτουν κατά την αξιοποίησή της καθώς και των προτάσεων για περεταίρω βελτίωσή της. Για τις ανάγκες του σκοπού αυτού διεξήχθη έρευνα μέσω ερωτηματολογίου κλειστού τύπου. Η μέθοδος αυτή έρευνας επιλέχτηκε ως η πλέον κατάλληλη για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων της έρευνας. Τον πληθυσμό της έρευνας αποτέλεσαν απόφοιτοι/ες και ενεργοί/ές μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/φοιτήτριες των έξι κύκλων σπουδών του προαναφερόμενου προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών οι οποίοι/ες κλήθηκαν, μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος και ηλεκτρονικής φόρμας, να αξιολογήσουν την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευσή τους.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) αναδιαμορφώνει την εκπαίδευση, μετασχηματίζοντας τη διδασκαλία και τη μάθηση. Τα Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (ΣΔΜ), αν και σημαντικά για την οργάνωση του εκπαιδευτικού υλικού και τη σύνδεση εκπαιδευτικών με μαθητές, συχνά περιορίζονται από τη στατική φύση τους και την έλλειψη διαδραστικότητας. Αυτό μπορεί να μειώσει τη συμμετοχή των μαθητών και την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας. Η ενσωμάτωση της ΤΝ στα ΣΔΜ υπόσχεται να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις, προσφέροντας δυναμική, εξατομικευμένη υποστήριξη σε πραγματικό χρόνο. Το Moodle, ένα από τα κορυφαία ΣΔΜ, ενσωματώνει σταδιακά τεχνολογίες ΤΝ, ενισχύοντας τη μάθηση μέσω προσαρμογής, εξατομίκευσης και αποδοτικότερης αξιολόγησης.
Η εργασία εξετάζει τη χρήση του Mobile Learning (m-learning) και των Smart Lessons στην εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας Moodle. Αντικείμενο της είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας, ενώ αναλύονται οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και μαθητές κατά τη χρήση της. Στο Moodle δημιουργήθηκε βάση δεδομένων και ψηφιακή βιβλιοθήκη με εφαρμογές και τεχνολογίες που αναπτύσσουν ψηφιακές δεξιότητες, ενώ το Smart Evaluation Meter (SEM) αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των μαθημάτων.
Λέξεις κλειδιά: έξυπνα μαθήματα, μετρητής αξιολόγησης, δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Στην παρουσίαση αυτή διαβαθμίζουμε την διαδραστικότητα της πλατφόρμας Moodle και των αρθρωμάτων της σε 4 διαφορετικά επίπεδα:
Επίπεδο Α: Βασική διαδραστικότητα. Πρόκειται για την διαδραστικότητα που εμπεριέχεται σε δομή που αναρτάται στο διαδίκτυο ικανοποιώντας τεχνικές προδιαγραφές και παρέχοντας μια «φιλική στον χρήστη» εμπειρία.
Επίπεδο Β: Διαδραστικότητα Ερωτημάτων. Με τη χρήση κατάλληλων αρθρωμάτων ου Moodle ο μαθητής εμπλέκεται με ένα ή περισσότερα ερωτήματα.
Επίπεδο Γ: Διαδραστικότητα Ειδικών Λογισμικών. Είναι οι καταστάσεις όπου διαδικασίες των προηγούμενων επιπέδων έχουν ως αναφορά διαδραστικό λογισμικό που χρησιμοποιούν οι ειδικότητες (Geogebra, PHET, Coderunner, Scratch, Snap! Ιστότοποι μουσείων – ερευνητικών ιδρυμάτων κλπ.).
Επίπεδο Δ: Εμπλουτισμένη Διαδραστικότητα Αρθρωμάτων. Πολλά από τα αρθρώματα του Moodle παρέχουν εμπλουτισμένη διαδραστικότητα όπου ο μαθητής καλείται να εκτελέσει πιο περίπλοκες διαδικασίες.
Αν και η παρουσίαση αναφέρεται κυρίως σε πρακτικές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες κάθε εκπαιδευτικού οργανισμού.